لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی قوای ائتلاف از افزایش حملات بالای قوای امنیتی افغان


مقامات قوای ائتلاف علاوه بر حمله بالای عساکر خارجی، از افزایش حملات افراد ملبس با لباس نظامی، بالای عساکر افغان ابراز نگرانی کرده اند.

منابع نیرو های ائتلاف در پهلوی حملات افراد ملبس با یونفورم نیرو های امنیتی افغان بالای ائتلاف، از افزایش حملات عساکر افغان بالای یکدیگر ابراز نگرانی می کنند.
آنها گویند که این روند نشانۀ دیگری از آسیبب پذیری ماموریت های آموزشی برای نیرو های نظامی افغان می باشد.

اما کارشناسان امور نظامی سیاسی می گویند که عدم موجویت تشخیص هویت افغان ها در افزایش این گونه واقعات نقش داشته است.

مهاجم داخلی یا بیگانه
استناد بر اسناد تهیه شده توسط نیرو های ناتو در کابل که در دسترس روزنامۀ نیویارک تایمز قرار داده شده است، تا حال 53 عسکر افغان – که شامل پولیس و اردو می شود – توسط همقطاران آنان کشته شده و حد اقل 22 تن دیگر مجروح شده اند.

جان الن، فرمانده نیرو های ائتلاف در افغانستان می گوید که تلفات عساکر افغان در مقایسه با عساکر ائتلاف بیشتر است. وی افزود "رقم کشته شدن عساکر افغان در سال روان بیشتر از نیرو های خارجی است. دلیل آن اینست که تعداد عساکر افغان بیشتر است، رقم کشته شدگان عساکر افغان به خاطری بیشتر است که اکنون در مقایسه با سال گذشته در جنگ ها بیشتر سهیم شده، همکاری کرده و رهبری را در دست می گیرند. آنان بیشتر مورد حمله قرار می گیرند."

اما کارشناسان می گویند که نفوذ طالبان می تواند نقش بیشتری در افزایش این رویداد ها داشته باشد.

نظیف شهرانی، استاد پوهنتون اندیانا به صدای امریکا گفت که عدم موجودیت هویت مشخص افغان ها باعث می شود تا این گونه حملات در میان عساکر افغان اتفاق بیافتد.
او می افزاید که حکومت افغانستان طی یازده سال گذشته هیچ کار موثری برای تشخیص هویت افغان ها انجام نداده و امروز هر کسی می تواند به افغانستان رفته و ادعای شهروندی کند.

توازن قومی در ارتش
اما علم پایند، استاد پوهنتون در اوهایو می گوید که ارتش فعلی افغانستان، نیروی متوازن نبوده و از سوی هم نظم درست نظامی به عساکر تدریس نمی شود.
نیرو های ناتو و افغان می گویند که با خروج نیرو های خارجی در پایان سال 2014 از افغانستان، و با افزایش روز افزون تعداد عساکر، نگرانی های بیشتری در بارۀ درگیری ها و برخورد های فرهنگی میان این نیرو های متصور می باشد.

آنچه طی چند سال اخیر روی آن تاکید بیشتری صورت گرفت موضوع توزیع تذکره های کمپیوتری به افغان ها بوده است تا بتوان تعداد شهروندان را تشخیص کرده و جلو ورود افراد غیر افغان را از آنسوی مرز ها گرفت.

تشخیص هویت
شهرانی به این نظر است در صورت موجودیت حکومت مملو با فساد کنونی نمی توان در بارۀ آیندۀ افغانستان خوشبین بود. او می گوید که عدم توانایی حکومت افغانستان اجرای هر گونه برنامۀ موثر را بعید از امکان می سازد.

بدترین واقعۀ که در حملات عساکر افغان بالای یکدیگر دیده شده است، رویداد شبانه در ماه مارچ در ولایت پکتیکا بود که در آن یک عسکر افغان با مخلوط کردن دوای خواب آور در غذای همتا های خود، حین خواب بالای آنها گلوله باری کرده و نُه منسوب پولیس را از بین برد.
طالبان مسئولیت آنرا بر عهده گرفتند و گفتند که این عسکر برای آنان فعالیت می کرد. اما مقامات افغان گفتند که تا هنوز انگیزۀ حمله و یا هم دخالت شورشیان طالب در آن مشخص نشده است.

دامنۀ این گونه حملات در حالی بالای قوای خارجی و افغان گسترش می یابد که جامعۀ جهانی توقع دارد حکومت افغانستان مسئولیت امنیتی آن کشور را به صورت کامل تا پایان سال 2014 به عهده گیرد. حکومت افغانستان گفته است که، افغان ها نه، بلکه نهاد های استخباراتی خارجی در عقب این حملات اند، ادعای که از طرف جنرال الن رد و یا تأئید نشده، او نیز مانند دیگران منتظر فراهم کردن اسناد و مدارک از طرف ارگ ریاست جمهوری افغانستان می باشد.
XS
SM
MD
LG