لینک های دسترسی

Breaking News

جاده‌های منتهی به ارگ پس از ساعت‌ها انسداد باز شد


شهر کابل از صبح امروز چهارشنبه چهره نظامی به خود گرفته و برای چندین ساعت جاده‌های منتهی به داخل شهر و جاده‌های که به ارگ ریاست جمهوری می‌انجامد، بسته بود.

پیش از این، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده بود که اگر رییس جمهورغنی پس از روز چهارشنبه اول جوزای ۱۳۹۸ به کار ادامه دهد، مسوول "بی ثباتی و بحران" در کشور خواهد بود.

مسدود شدن جاده‌ها آن هم در اول ماه جوزا با استفاده از موتر‌های "تیلری" توسط نظامیان افغان با واکنش‌های زیادی رو به رو شد؛ اما این جاده‌ها پس از چند ساعت، پیش از ظهر امروز به روی ترافیک باز شدند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز چهارشنبه (اول جوزا) به صدای امریکا گفت که قرار بود صبح امروز "مظاهره بزرگ" در شهر کابل راه اندازی شود که از همین رو نیروهای امنیتی برای تدابیر امنیتی به حالت آماده باش قرار گرفتند.

او افزود "جاده‌ها بخاطر تظاهرات احتمالی مسدود شده بود که پس از یک ساعت دو باره باز شدند".

بسته شدن جاده‌های منتهی به شهر سبب شد تا باشندگان کابل از بخش‌های نسبتآ دورتر با پای پیاده به کار شان حاضر شوند.

منیر احمد، یکی از باشندگان کابل در این مورد گفت: " در هر جاه موترهای تیلر ایستاده است راه‌ها بند شده اند".

سمیع الله یکی دیگر از باشندگان کابل افزود: " تمام ظلم و تمام مشکلات برسر مردم بیچاره کابل می‌آید، من از نزدیک وزارت تجارت "سرک دارالامان" تا شهر را پیاده امدم و راه‌ها مسدود بود".

در همین حال، برخی از تکت‌های انتخاباتی که عضویت شورای نامزدان ریاست جمهوری را دارند، می‌گویند که آنان قرار است تظاهرات‌های را برای کنارگیری رهبران حکومت وحدت ملی راه اندازی کنند.

قادر شاه، سخنگوی دسته انتخاباتی حنیف اتمر به صدای امریکا گفت: " تمامی حرکت‌های ما مدنی خواهد بود، تمامی اقدامات ما مطابق بر قانون افغانستان و در چوکات قوانین مدنی خواهد بود، ما هیچ وقت به اقدام غیر قانونی دست نخواهیم زد و با تمام نظامیان افغان همکار خواهیم بود".

ریاست جمهوری افغانستان، اظهارات شورای نامزدان را تکراری خوانده و بر بنیاد مادۀ ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان، ادامۀ کار رییس جمهور غنی را قانونمند می‌داند.

این در حالی است که ستره محکمه افغانستان حدود یک ماه پیش، دوره کاری رییس جمهور غنی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن، که قرار است در ششم ماه میزان ۱۳۹۸خورشیدی برگزار شود تمدید کرد.

XS
SM
MD
LG