لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به غنی


شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده است که اگر رییس جمهور محمد اشرف غنی پس از روز چهارشنبه اول جوزای ۱۳۹۸ به کار ادامه دهد، مسوول "بی ثباتی و بحران" در کشور خواهد بود.

بر اساس مادۀ ۶۱ قانون اساسی افغانستان، ​وظيفه ریيس جمهور در اول جوزاي سال پنجم ریاست جمهوری پايان می‌يابد. در قانون اساسی همچنان تصریح شده است که انتخابات ریاست جمهوری به منظور تعیین رییس جمهور جدید در مدت ۳۰ الی ۶۰ روز پیش از پايان کار ریيس جمهور برگزار می‌شود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که متشکل از ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان است، دو گزینه را به رییس جمهور غنی پیشنهاد کرده اند؛ اگر آقای غنی از نامزدی در انتخابات آینده انصراف کند، می‌تواند تا انتخاب رییس جمهور بعدی حکومت را سرپرستی کند، در غیر آن باید پس از اول جوزا قدرت را به حکومت سرپرست تحویل دهد.

محمد حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و عضو این شورا گفت "اگر ایشان (رییس جمهور غنی) قانون اساسی را نقض کنند از دستگاه و نظام دولتی سوء استفاده کنند؛ بالای ستره محکمه فشار بیاروند تا نظریه دهد؛ بالای قوای امنیتی و دفاعی کشور ما فشار بیاورند و از آنها سوء استفاده کنند، در این کشور بی ثباتی سیاسی خدای ناخواسته حتمی می‌شود".

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته است که در صورت کنار نرفتن محمد اشرف غنی از سمت ریاست جمهوری، وی خود مسوول "بحران و بی ثباتی" در کشور خواهد بود. اعضای این شورا می‌گویند که انتخابات، دوبار به تعویق افتاده است و هیچ ضمانتی وجود ندارد که برای بار سوم این روند به تعویق انداخته نشود.

اما ریاست جمهوری افغانستان، اظهارات شورای نامزدان را تکراری خوانده و بر بنیاد مادۀ ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان، ادامۀ کار رییس جمهور غنی را قانونمند می‌داند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفت که "یگانه مرجع تفسیر قانون اساسی، ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان است، افراد، اشخاص و نهادها نمی‌توانند به میل خود قانون را تفسیر کنند. همچنان ماده ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان، فقره ششم در رابطه به مقام‌های انتخاباتی صراحت دارد."

در ماده ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان در فقره شش آمده است "هرگاه انتخابات تعلیق یا تعویق گردد، اعضای عهده‌های انتخاباتی مندرج این قانون، الی برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن به کار خویش ادامه می‌دهند".

ستره محکمه افغانستان حدود یک ماه پیش، دوره کاری رییس جمهور غنی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن، تمدید کرد؛ اما مخالفان رییس جمهور، ادعا می‌کنند که ستره محکمه تحت فشار ارگ، چنین تصمیمی را گرفته است.

بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به تاریخ ششم میزان ۱۳۹۸ برگزار شود.

XS
SM
MD
LG