لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد کرزی از نقش 'تخریب کنندۀ' شرکت های امنیتی


انتقاد کرزی از نقش 'تخریب کنندۀ' شرکت های امنیتی
انتقاد کرزی از نقش 'تخریب کنندۀ' شرکت های امنیتی

جوشا پارتلو برای واشنگتن پُست نوشته است که موضع گیری ها میان رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه زمانی شدت اختیار نمود که آقای کرزی از نقش تخریب کنندۀ محافظین شرکت های امنیتی در افغانستان انتقاد نمود.

در حالیکه مأمورین امریکایی هشدار داده اند در صورت انحلال فعالیت شرکت های خصوصی برنامه های به ارزش میلیارد ها دالر را ترک کرده، هزاران افغان را بیکار خواهند ساخت، رئیس جمهور افغانستان تحت فشار شدید قرار گرفته است تا شرکت های امنیتی خصوصی را اجازه دهد فعالیت نمایند.

نویسنده از تلاش های عقب پرده توسط دپلومات های غربی نگاشته است که سرسختانه تلاش دارند به مصالحۀ دست یابند تا رئیس جمهور کرزی بتواند بدون بمخاطره قرار دادن یکی از اجزای عمدۀ استراتیژی مبارزه به شورش گرایی، شرکت های امنیتی را منحل سازد.

واشنگتن پُست از ملاقات روز یکشنبۀ رئیس جمهور افغانستان با جنرال دیوید پتریئس، قوماندان قوای ائتلاف و سایر مأمورین نوشته است که با لحن تند و جدیت برگزار شده بود. ولی به روز دوشنبه، آقای کرزی دوباره از شرکت ها انتقاد نموده، گفت آنها فقط در امریکا پول کمایی کرده و جان افغان ها از بین میبرند.

از سویی دیگر ستیفن شلیسنگر در یک مطلب تحلیلی هفتینگتن پُست در مورد تأریخ عملیۀ خروج عساکر امریکایی از افغانستان از نگرانی ها در مورد استراتیژی رئیس جمهور ایالات متحده برای افغانستان آغاز نموده است که در بر گیرندۀ تأریخ مشخص خروج قوا از افغانستان میباشد و این تصمیم منجر به بحث ها در حلقات سیاسی و نگرانی برباد رفتن دست آورد های چند سال در افغانستان میباشد. ولی به عقیدۀ این تحلیلگر امریکایی اعلام تأریخ مشخص خروج عساکر از افغانستان مؤثر واقع شده است.

رئیس جمهور ایالات متحده این تأریخ را با در نظرداشت نیازمندی های اقتصادی و اهمیت امنیت داخلی امریکا تعین نموده است. رئیس جمهور ایالات متحده حین اعلام استراتیژی جدید برای افغانستان گفت که جنگ نُه ساله در افغانستان میلیارد ها دالر هزینه برداشته و فراهم نمودن منابع به آن جنگ و تلف شدن عساکر امریکایی لامحدود نیست. دلیل دوم مخشص ساختن چنین تأریخ قید ساختن زمان برای رئیس جمهور افغانستان میباشد که علاقمند ایجاد اصلاحات در آن کشور در مدت کوتاه نمیباشد.

تا هنوز موضوعات متعدد و حیاتی باقی مانده است که باید حل شوند. در حالیکه زمان خروج تدریجی عساکر امریکایی در حال نزدیک شدن است، پاکستان بحیث عمده ترین همسایۀ افغانستان بنابر مخالفت ها با هند روی موضوع کشمیر از مداخله در امور افغانستان دست نمیکشد. امکان آن میرود که ایالات متحده روابط پاکستان را ربا شورشیان در صورتی بپذیرد که آن اقدام منجر صدمه زدن القاعده گردد. تا جایکه موضوع کشور های دیگر در منطقه مطرح است، در صورتیکه افغانستان با ثبات ببار آید، آنها آماده اند تحت چتر ملل متحد به موافقۀ منطقوی لبیک گویند.

XS
SM
MD
LG