لینک های دسترسی

Breaking News

استفاده از اولین خط آهن در شمال افغانستان


استفاده از اولین خط آهن در شمال افغانستان
استفاده از اولین خط آهن در شمال افغانستان

تجار افغان که اموال شان را در بندر نائب آباد، نخستین بندر خط آهن مزارشریف انتقال داده اند میگویند که یکی از موفقیت های دولت، احداث خط آهن است که هم اکنون تجار افغان از آن استفاده میکنند.

هرچند خط آهن یک سال پیش تکمیل شده بود اما این نخستین باراست که بسته های اموال تجار افغان ازطریق آن از کشور ازبکستان وارد افغانستان میگردد.

خط آهن حیرتان - مزارشریف به طول 75 کیلومتر شهرک بندری حیرتان را با شهر مزارشریف وصل میکند.

ذبیح الله اختری رئیس خدمات سکتوری ولایت بلخ ازآغاز روند تخلیه وبارگیری اموال تجار دراین بندر میگوید که استفاده از این راه آهن سهولت های زیادی را برای انکشاف اقتصادی افغانستان به بار خواهد آورد.

از سوي ديگر محمدحسن مستقيم ريس تجارت و صنايع ولايت بلخ استفاده از خط اهن در آن ولايت را احيای دوباره جاده تاريخي ابريشم دانسته آن را برای انتقال اموال تجار مهم و ارزنده عنوان کرد.

در گذشته، تجارافغان اموال شان را با استفاده از موتر وارد وصادر میکردند که انتقال آن بیشتر هزینه می برداشت و هم اکنون بهره برداری از خط آهن اين مشكل را تا حدی مرفوع ساخته است.

سيد طاهر روشن زاده يكی از تجار افغان در مزارشريف میگوید که آنها از انتقال اموال شان از طریق خط آهن خرسند اند.

مقامات اطاق تجارت دربلخ میگویند که قرار است این خط آهن طی سالهای آینده به ولایات بادغیس، هرات و کندهار امتداد پیداکند واین موضوع نقش موثری در رشد تجارت درآن کشور خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG