لینک های دسترسی

Breaking News

پیام یک‌پارچگی عالمان شیعه و سنی افغانستان


قیام‌الدین کشاف، رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان
قیام‌الدین کشاف، رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان

عالمان دینی افغانستان – شیعه و سنی – اعلام کردند که دهشت افگنان نمی‌توانند با "اعمال وحشیانۀ" خود میان فرقه‌های مختلف دینی در این کشور تفرقه ایجاد کنند.

نشست این عالمان دینی در پیوند با حملات مرگبار اخیر در کابل به ویژه رویداد خونین در مسجد الزهرا در دشت برچی کابل برگزار شده بود.

مولوی قیام‌الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان و آیت الله واعظ‌زاده، مدرس مدرسۀ اهلبیت و یکی از عالمان برجستۀ شیعه در این نشست یک صدا گفتند که "دشمنان افغانستان" زیر نام اسلام "اعمال غیرانسانی" را انجام ‌می‌دهند که به گفتۀ آنان هرگز در اسلام مجاز نیست.

رئیس شورای علمای افغانستان می‌گوید که دشمنان افغانستان با اعمال شان ثابت ساخته اند که پابند هیچ دین و آیین نیستند و به گفتۀ وی تنها در صدد دسیسه انداختن اند تا میان مردم اختلافات فرقه‌ای را ایجاد کنند.

آقای کشاف گفت "اطمینان می دهیم ملت عزیز خود را و همچنان تنبیه می کنیم دشمنان خود را که در افغانستان اختلاف بین شیعه و سنی وجود ندارد و دشمن به این هدف خود کامیاب نخواهد شد".

عالمان شیعه نیز هم صدا با روحانیان سنی گفتند که افغانستان الگویی از تحمل و وحدت مذهبی در منطقه بوده و به گفتۀ آنان هیچ کسی‌ نمی‌تواند این وحدت را صدمه برساند.

آقای واعظ‌زاده گفت "اخوت و برادری ما در بین کشورهای منطقه و فراتر از آن نمونه است، این ادعا هم نیست، بلکه واقعیتی است عینی و ملموس".

این روحانی شناخته شدۀ شیعه در ادامه گفت که عالمان دینی شیعه و سنی افغانستان نشست‌های متعددی برگزارش خواهند کرد تا اعلام کنند که "اهل قبله نباید تکفیرشود".

آقای واعظ زاده گفت که اعمال تروریستان هیچ گونه ارتباط و پیوند با دین، مذهب، شریعت و جهاد ندارد و به گفتۀ وی دین اسلام از چنین اعمال بیزار است.

گروه تندرو سنی دولت اسلامی یا داعش نه تنها مسوولیت حمله بر مسجد الزهرا را گرفت بلکه پیش از این نیز مسوولیت چندین حمله بر مساجد و تکایای شیعیان را پذیرفته است.

با توجه به این حملات نگرانی‌ها افزایش یافته است که گویا داعش با انجام این حملات در صدد دامن زدن اختلافات مذهبی میان شیعیان و سنی‌ها در افغانستان است.

اکنون عالمان دینی در افغانستان با درنظرداشت این وضعیت تلاش دارند با تدویر مجالس و نشست‌های مشترک، یک صدا اعمال تفرقه افگنانۀ دهشت افگنان را تقبیح کرده و اتحاد مردم افغانستان را به نمایش بگذارند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG