لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حمله بر زیارت سخی را به دوش گرفت


طالبان به خاطر این حمله و کشته شدن مردم عام ابراز تاثر کرده اند
طالبان به خاطر این حمله و کشته شدن مردم عام ابراز تاثر کرده اند

در حمله مسلحانه بر عزاداران شیعه در تکیۀ خانۀ زیارت سخی در جمال مینۀ شهر کابل، دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شد.

گروه دولت اسلامی یا داعش که با شیعیان مخالفت شدید دارد، با نشر پیامی در انترنت مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در صفحۀ تویترش نوشته است که حمله بر عزاداران در زیارت سخی از سوی یک مهاجم انتحاری صورت گرفت که وی نیز توسط پولیس از پا درآمد.

فریدون عابدی رئیس مبارزه با جرایم جنایی پولیس کابل به صدای امریکا گفت، پس از حملۀ اولی یک مهاجم انتحاری دیگر در یک مسجد اهل سنت به نام چهاریار در کارته چهار کابل داخل شد؛ ولی از سوی پولیس از پا درآمد. او گفت که در این رویداد به کسی آسیب نرسید.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیۀ افغانستان با نشر پیام‌های جداگانه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد و عزاداران، آن را محکوم کرده اند.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در پیامی کوتاه در صفحۀ تویترش نوشته است که حملۀ کارته سخی به این گروه هیچ ارتباطی ندارد و این گروه از حمله بالای مردم عام بسیار متأثر شده اند.

معلومات قبلی

مهاجم مسلح حوالی ساعت ۷:۳۰ شام بر عزاداران شیعه در تکیه خانۀ زیارت سخی در جمال مینۀ شهر کابل یورش برده و بر آنان گلوله باری کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که ۱۴ نفر به شمول ۱۳ غیرنظامی و یک منسوب پولیس در این حمله کشته شده است. آقای صدیقی گفته است که ۲۶ نفر دیگر به شمول سه پولیس زخمی شده اند.

برخلاف آنچه که مقام‌های امنیتی در آغاز گفته بودند که شاید سه تا پنج مهاجم در این حمله دست داشته باشد، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که تنها یک مهاجم این حمله را انجام داده که وی نیز توسط پولیس از پا در آمده است.

داکتر وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که از محل این حمله پنج کشته به شمول یک کودک و ۳۶ زخمی به شمول ۱۶ زن به شفاخانه های کابل منتقل شده اند.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیۀ افغانستان با نشر پیام‌های جداگانه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد و عزاداران، آن را محکوم کرده اند.

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان از علما و پیروان مذاهب تشیع و تسنن در افغانستان خواسته شده است که "توطئه های دشمنان وحدت و همدلی مردم افغانستان را شناسایی نموده و در برابر آن با قاطعیت موضع گیری کرده و به روشنگری برای مردم بپردازند."

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است اما در گذشته داعش و گروه های تندرو مستقر پاکستان مسوولیت حملات بر شیعیان افغان را به دوش گرفته اند.

در آخرین مورد، گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت حمله بر مظاهره کننده‌گان "جنبش روشنایی" را به دوش گرفت که در آن بیش از ۸۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۳۰ نفر زخمی شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG