لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز نبرد برای بازگیری کران و منجان


وزارت داخله: سقوط ولسوالی کران و منجان، عقب نشینی تکتیکی است
وزارت داخله: سقوط ولسوالی کران و منجان، عقب نشینی تکتیکی است
مقام ها در ولایت بدخشان گفته اند که عملیات نظامی نیروهای دولتی برای بازگیری کنترول ولسوالی کران و منجان، آغاز شده است.

امام الدین مطمئن، قوماندان امنیه و داکتر گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان به رادیو آشنا صدای امریکا گفتند که این عملیات پس از ظهر روز یکشنبه به همکاری مردم محل به راه انداخته شد. هر دوی این مقام همچنان گفتند که بخش های از این ولسوالی، دوباره به تصرف نیروهای دولتی درآمده است.

وزارت داخله افغانستان تایید کرده است که ولسوالی کران و منجان به روز شنبه، پس از درگیری میان نیروهای افغان و پیکارجویان طالب، از تصرف دولت بیرون شد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله به روز یکشنبه گفت "فعلا ما (در ولسوالی کران و منجان) حضور نداریم. نیروهای امنیتی ما در آن ساحه حضور ندارند. به خود ولسوالی هم آسیب رسیده است. در اطراف وقسمت های زیاد این ولسوالی نیروهای مخالف است."

آقای صدیقی گفت شمار زیادی از جنگجویان طالب، پس از راکتباری شدید بر ساختمان ولسوالی، برای تصرف آن هجوم بردند. سخنگوی وزارت داخله گفت نیروهای پولیس در "یک حرکت تکتیکی از منطقه عقب نشینی کردند".

ولایت ناآرام

مولوی عبدالعزیز، نماینده پشین ولسوالی کران و منجان در شورای ملی بر اهمیت ستراتیژیک این ولسوالی تاکید می ورزد.

مولوی عبدالعزیز گفت "این یک منطقه کوهستانی و صعب العبور است. وقتی طالبان درین جا جابجا شوند، در دیگر ولسوالی های بدخشان مانند جرم، تمگان و حتی فرخار می توانند عملیات خود را تنظیم کنند. کران ومنجان مناطقی است که از یک طرف نورستان و پاکستان پشت سراش محفوظ است در حقیقت بهترین محل و مرکز طالبان برای تسخیر مناطق شمال – شرق است."

جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی تصرف ولسوالی کران و منجان توسط طالبان را زنگ خطر برای دولت افغانستان نامید.

آقای کوهستانی گفت "در کران و منجان معدن لاجورد است که همین حالا استخراج آن ادامه دارد و طالبان از پول آن استفاده می کنند. کران ومنجان از یک جانب راه اکمالاتی به پاکستان از راه گرم چشمه و چترال است و دوم این که میتواند یک بستر مناسب برای حملات آینده طالبان به سایر ولایات و حتی به ولایت پنجشیر گردد."

ولایت بدخشان با سه کشور پاکستان چین و تاجیکستان و ولایت نورستان هم مرز است. وردوج، یک ولسوالی دیگر ولایت بدخشان، در دو سال گذشته با مشکلات جدی امنیتی مواجه بوده است. در یک حمله شورشیان طالب در هفته گذشته، چندین منسوب اردوی ملی افغانستان کشته شد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG