لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد غیرمعمول رئیس امنیت ملی از غنی در فیسبوک


رحمت الله نبیل: محافظین رهبر طالبان افغان در پاکستان مامورین استخباراتی پاکستان اند
رحمت الله نبیل: محافظین رهبر طالبان افغان در پاکستان مامورین استخباراتی پاکستان اند

رحمت الله نبیل در صفحه رسمی فیسبوک اش از اظهارات رئیس جمهور غنی در پاکستان به شدت انتقاد ورزیده است.

در یک اقدام غیرمعمول، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در صفحهء رسمی فیسبوک اش بر رئیس جمهور محمد اشرف غنی تاخته و بیانات او در اسلام آباد را بباد انتقاد گرفته است.

رحمت الله نبیل با اشاره به استقبال گرم مقام های پاکستانی از محمد اشرف غنی در میدان هوایی اسلام آباد نوشته است « ما ها با فير ٢١ توپ هوايي آنقدر هراسيديم و يا هم ذوق زده شديم كه قبول كرديم ! كه ما تا بحال ٤٠ حمله/ عمليات بر ضد دشمنان پاكستان انجام داديم و به زودى جهت اطمينان خاطر دوستان شصت ساله مان عمليات وسيع را عليه ملا فضل الله اغاز مينماييم!».

آقای نبیل که در حکومت پیشین هم رئیس اداره امنیت ملی بود و گمان می رود که با رئیس جمهور غنی میانه خوبی ندارد، نارضایتی شدید خود را از تعامل رئیس جمهور غنی در جریان سفر به اسلام آباد نوشته است. او در آخر نوشته اش به زبان پشتو پرسیده است که چرا تاریخ پنج هزار ساله ای افغانستان به تاریخ شصت ساله پاکستان به زانو درآمده است. آقای نبیل اما منظوراش از «به زانو در آمدن» را توضیح نداده است.

صفحهء آقای نبیل علامت تثبیت شده ای فیسبوک را دارد و بیشتر خبرنامه ها و دیگر مواد نشراتی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در آن به اشتراک گذاشته شده است. یک مقام امنیت ملی افغانستان هم تایید نمود که این صفحه و نوشته مربوط آقای نبیل است.

رئیس اداره جاسوسی افغانستان همچنان صریحاً سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) را به کشتار افغانها متهم نموده است. آقای نبیل با اشاره به حمله مرگبار سه شنبه شب مهاجمان طالب به میدان هوایی کندهار که ۴۸ کشته بر جا گذاشت، نوشته است « همان لحظه يى كه نواز شريف در كنفرانس امروز يك بار ديگر اعلان كرد كه دشمن افغانستان دشمن پاكستان است! همزمان در همان لحظه هموطنان بيگناه ما در فاميلى هاى ميدان هوايي قندهار و ولسوالى خانشين هلمند و تخار و بدخشان و و به شهادت ميرسيدند و ذبح ميشدند».

انتقادات شدید و غیرمعمول رئیس اداره امنیت ملی در حالی به میان آمده که امرالله صالح، رئیس پیشین همین اداره و یکی از منتقدین سرسخت حکومت و ارتش پاکستان، در فیسبوک نوشته است که مقام های افغان در تعامل با مقام های پاکستان حتی نباید تبسم کنند.

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه با رئیس ارتش پاکستان هم ملاقات کرد
رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه با رئیس ارتش پاکستان هم ملاقات کرد

با آن که پس از تشکیل حکومت وحدت ملی روابط میان کابل و اسلام آباد بهبود یافت و پاکستان نخستین دور مذاکرات صلح با طالبان را تسهیل کرد، اما با تشدید حملات طالبان در افغانستان مقام های افغان ارتش و سازمان استخبارات پاکستان را به حمایت جنگجویان طالبان متهم کرد.

رئیس جمهوری افغانستان گفته است که پاکستان درگیر جنگ اعلام ناشده با کشورش است.

مقام های پاکستانی بارها حمایت از طالبان و دیگر گروهای افراطی در منطقه را رد نموده اند اما نفوذ این کشور بر طالبان افغان را تایید کرده اند.

XS
SM
MD
LG