لینک های دسترسی

Breaking News

اطمینان بایدن بر تعهد همکاری طولانی مدت امریکا با افغانستان


کنفرانس مطبوعاتی آقای بایدن با رئیس جمهور حامد کرزی
کنفرانس مطبوعاتی آقای بایدن با رئیس جمهور حامد کرزی

جو بایدن، معاون رییس جمهور ایالات متحده به حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، اطمینان داد که ایالات متحده بعد از سال 2014 مطابق توافق حاصل شدۀ سال گذشته، افغانستان را ترک نخواهد کرد. بر طبق توافق امریکا و افغانستان قوای ائتلاف درنظر دارد کنترول امنیت را به افغانها تحویل دهد.

آقای بایدن روز سه شنبه این سخنان را درکنفرانس مشترک خبری بعد ازملاقاتش با آقای کرزی بیان داشت. او گفت آموزش و کمک ایالات متحده فراتر از سال 2014 ادامه خواهد یافت وعلاوه نمود که هردو کشور هدفی مشابه دارند و آن افغانستان با استقلال و با ثبات است که پناهگاه دهشت افگنان نباشد.

جوبایدن علاوه کرده گفت: "مرحلۀ جدید در افغانستان، یعنی انتقال امنیت و رهبری کامل افغانی در سال جاری آغاز و در 2014 در حالی تکمیل خواهد شد، که ما برای تهیۀ یک چوکات کاری پیرامون روابط آینده آمادگی میگیرم. و این خود نظر رئیس جمهور اوباما برای آینده است."

بایدن همچنین گفت عساکر ایالات متحده با قوای امنیتی محلی پیشرفت شورشیان طالبان را درافغانستان درهم می شکنند. او گفت قوای افغان و پاکستان لازم است فشاربیشتری بر شورشیان طالبان در هردو جانب سرحد برای مستحکم ساختن پیشرفت های شان وارد کنند.

معاون رییس جمهور امریکا همچنین گفت: "قطع روابط طالبان با القاعده، دست کشیدن آنان از خشونت و متابعت آنها از قانون اساسی افغانستان، موضوعاتی اند که در ملاقات با رئیس جمهور روی آن بحث نمودیم و میدانیم که این موضوعات ساده و بسیط نمیباشند."

آقای کرزی گفت جلسه با بایدن بر محور همکاری ستراتژیک بین دو کشور ، امنیت در افغانستان و منطقه و انتقال روند تحویل دهی مسوولیت های امنیتی به قوای افغانی بوده است.

بایدن درافغانستان در یک ماموریت اعلام ناشده حقیقت یاب برای ارزیابی پیشرفت ایالات متحده درافغانستان می باشد. او گفت ایالات متحده قصد ندارد برافغانستان حکومت نماید و نه قصد دخالت در به اصطلاح کشورسازی دارد، زیرا مردم افغانستان به طور کامل توانایی انجام کارهای خود را دارند.

یک مامور ارشد قصر سفید گفت دیدار بایدن در یک نقطه واقعا محوری درحالی انجام شده است که نقش اردوی ایالات متحده در افغانستان تغییر می کند. روز دوشنبه معاون ایالات متحده با جنرال دیوید پیترییس، قومندان عساکر بین المللی درافغانستان و با کارل آیکنبری، سفیر ایالات متحده در کابل دیدار کرد.

بایدن قرار است روز چهارشنبه به پاکستان سفر نماید و با رهبران پاکستانی گفتگو نماید.

XS
SM
MD
LG