لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان توزیع جواز رانندگی به زنان را منع کردند


مراکز آموزش رانندگی در افغانستان می‌گویند که مسوولان ترافیک حکومت طالبان توزیع جواز رانندگی به زنان را متوقف کرده اند، اما در مورد آموزش رانندگی به زنان اظهارات متفاوت دارند.

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از زنان در شهر‌های بزرگ این کشور، از جمله کابل و هرات رانندگی می‌کردند، اما اکنون به نظر می‌رسد که حکومت طالبان زنان را از رانندگی منع می‌کند.

جلال‌الدین سعادت، مسوول مرکز آموزش رانندگی خواهران و برادران افغان در ولایت هرات، به صدای امریکا گفت که "مسوولین مدیریت ترافیک هرات به ما گفته اند که فعالیت‌های مان را در بخش آموزش رانندگی به زنان متوقف کنیم."

او همچنان افزود که مدیریت ترافیک هرات نیز توزیع فورمه برای درخواست جواز رانندگی به زنان را توقف داده است.

اما آقای سعادت افزود که این دستور به گونهٔ شفاهی به آنان ابلاغ شده و در این خصوص کدام مکتوب رسمی دریافت نکرده اند.

خان آقا اچکزی، مسوول بخش تعلیم و تربیه مقررات ترافیکی مدیرت ترافیک ولایت هرات، به فرانس پرس گفته است که "به ما به گونهٔ شفاهی هدایت داده شده است تا توزیع جواز به رانندگان زن را متوقف سازیم ... اما در موررد جلوگیری از رانندگی زنان در شهر هدایتی دریافت نکرده ایم."

عادله عدیل، مربی ۲۹ سالهٔ رانندگی که مسوول یک مرکز آموزش رانندگی است می‌گوید که طالبان می‌خواهند که نسل آینده زنان فرصت‌های را نداشته باشد که مادران آنان داشت.

خانم عدیل تایید کرد که به آنان گفته شده است که به زنان رانندگی نیاموزند.

نعیم الحق حقانی، رییس ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، می‌گوید که از سوی مقامات هیچ دستور رسمی در خصوص رانندگی زنان صادر نشده است. اما او در مورد دستور شفاهی چیزی بیان نکرد.

ریاست ترافیک کابل، پایتخت افغانستان، نیز روند توزیع جواز رانندگی به زنان را متوقف کرده است.

گل محمد مموزی، مسوول یکی از بزرگترین مراکز آموزش رانندگی در کابل، به صدای امریکا گفت که این مراکز تا اکنون نه به گونهٔ شفاهی و نه هم به گونهٔ کتبی در مورد آموزش رانندگی به زنان دستوری از سوی طالبان در یافت نکرده اند.

او گفت: "همین اکنون پنج یا شش زن در میان شاگردان ما حضور دارند که مصروف فراگیری رانندگی اند. طالبان به تمامی کورس‌های رانندگی چیزی نگفته اند."

اما او افزود که ریاست ترافیک کابل روند توزیع جواز به زنان را متوقف کرده است.

مقامات طالبان در کل از صدور دستور‌های کتبی دوری جسته و بیشتر مقامات محلی را اجازه داده اند تا مقررات را به گونهٔ شفاهی و کتبی صادر کنند.

طالبان در حاکمیت قبلی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ بر آموزش، کار و حضور زنان در جامعه محدودیت وضع کرده بودند،‌ اما پیش از تسلط دوبارهٔ شان بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، تعهد کرده بودند که در مقابل افغان‌ها از نرمی کار بگیرند.

حکومت طالبان پس از بیش از هشت ماه، هنوز هم مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران را بازگشایی نکرده و به زنان نیز به استثنای برخی از ادارات، اجازهٔ کار را نداده اند.

شیما وفا، یکی از رانندگان در ولایت هرات، گفت: "من به یک طالب گفتم که در عوض نشستن در کنار یک رانندهٔ‌ تکسی، با سفر کردن در موتر خودم احساس راحتی می‌کنم."

او افزود که در وقت ضرورت باید بتواند خانواده‌اش را خودش نزد داکتر ببرد، نه اینکه منتظر برادر یا شوهرش شود تا آنان خانه بیایند و سپس بیماری را که شاید جانش در خطر باشد، نزد داکتر ببرند.

زینب محسنی که تلاش دارد جواز رانندگی به دست بیاورد، می‌گوید که طالبان می‌خواهند به تدریج محدودیت‌ها بر زنان را افزایش بدهند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG