لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به قول اردوی سیلاب: داعش را در شرق ریشه کن کنید


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که برای سرکوبی داعش و سایر گروه های مخالف مسلح دولت، در چوکات عملیات بنام شفق، اردوی افغانستان عملیات ویژه یی را در هفته های آینده در چهار ولایت شرقی راه اندازی می کند که مرکز آن در ولایت ننگرهار خواهد بود.

آقای غنی گفت "از همین جا برایتان اعلام می کنم که در هفته های اینده شما قول اردوی قهرمان سیلاب! ریشه داعش را می کشید، امکانات به شما فراهم شده با آن خود تان اگاه هستید اما اینها بفهمند که ختم می شوند."

رئیس جمهور افغانستان که هنگام ورود در داخل تالار، کلاه سبز اردو را بر سر داشت گفت "امیدوارم شاهد باشید که این کلاه را به خاطر همبستگی با شما به سر کرده ام."

اما آیا از بین بردن گروه داعش در مناطق شرقی افغانستان در ظرف چند هفتۀ آینده امکان پذیر است یا خیر، کارشناسان نظامی دیدگاه های متفاوتی را ارایه می دارند.

عبدالرقیب جهانیار منسوب پیشین اردوی افغانستان می گوید که نظامیان افغان در حال حاضر به گونۀ لازمی تجهیز نیستند و این هدف امکان پذیر نیست.

اما محمد نادر معمار، کارمند پیشین امنیت در حکومت داکترنجیب الله می گوید که با در نظرداشت تجارب و ظرفیت های قول اردوی ۲۰۱ سیلاب امکان تطبیق دستور رئیس جمهور بر ضد داعش در دراز مدت دور از امکان نیست.

او گفت "... امکانش را رد نه می کنم ولی بسیار مشکل است به خاطر که موقعیت جغرافیه یی ولسوالیهای که داعش در آن فعال است صعب العبور است."

در همین حال باشنده گان ولسوالیهای ننگرهار می گویند که دستور رئیس جمهور به قول اردوی ۲۰۱ سیلاب مبنی بر ریشکن سازی داعش به خاطر امکان پذیر است که داعش تنها در سه ولسوالی این ولایت انهم در مناطق محدود فعالیت دارد.

قبل از این مشاور امنیت ملی رئیس جمهور طی سفرش به ننگرهار بیان داشته بود که یک کمپاین هوایی و زمینیرا علیه ضد داعش بزودی راه اندازی می کنند و برای ریشه کن ساختن آن گروه، برنامه های جدیدی را طبق تکتیکهای ویژۀ نظامی سازماندهی کرده اند.

XS
SM
MD
LG