لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان سفیر و دپلوماتان ارشد خود را از پاکستان فراخواند


پس از اختطاف و شکنجۀ دختر سفیر افغانستان در پاکستان، حکومت افغانستان سفیر و دپلوماتان ارشد این کشور را از پاکستان فرا خوانده است.

وزارت خارجۀ افغانستان روز یکشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "به‌دنبال رویداد اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان، رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان سفیر و دیپلومات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد را، الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمۀ ربایندگان، به کابل فراخواند."

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که قرار است در آیندۀ نزدیک هیاتی برای پیگیری این قضیه به پاکستان سفر کند. در اعلامیه آمده است که اقدامات بعدی در پرتو یافته‌های این هیات اتخاذ خواهد شد.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای این تصمیم حکومت افغانستان را "نا خجسته و تاسف‌آور" خوانده و خواستار لغو آن شده است.

در اعلامیه آمده است که به دستور عمران خان، صدر اعظم پاکستان، رویداد اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد "به بلندترین سطح" زیر پیگرد است. به نقل از این اعلامیه امنیت سفیر، خانوادۀ وی، کارمندان سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در پاکستان بیشتر شده است.

همچنین در این اعلامیه آمده است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان روز یکشنبه با سفیر افغانستان دیدار کرده و ضمن تشریح اقدامات حکومت پاکستان در این زمینه، به وی از همکاری کامل اطمینان داده است.

وزارت خارجۀ افغانستان دو روز پیش خبر داد که سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان به تاریخ۲۵ سرطان هنگام برگشت به خانه از سوی افراد ناشناس در اسلام‌آباد اختطاف و مورد "شکنجۀ شدید" قرار گرفته است.

در پی این رویداد، وزارت خارجۀ افغانستان روز شنبه سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرد و خواستار دستگیری فوری و به کیفر رسیدن عاملان اختطاف سلسله علی‌خیل شد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان،شیخ رشید احمد، وزیر داخله این کشور را دستور داده است تا قضیه اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد را به گونه جدی بررسی کند.

آقای خان پولیس اسلام آباد و سایر نهاد‌های تنفیذ قانون را دستور داده تا این قضیه را در اولویت کاری خویش قرار داده و عاملین آنرا در ظرف ۴۸ ساعت دستگیر کنند.

شمار زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی، اختطاف شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد را محکوم کرده و حکومت پاکستان را در تامین امنیت دپلومات افغان و اعضای خانواده‌های آنان ناکام توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG