لینک های دسترسی

Breaking News

بانک مرکزی افغانستان برای حمایت از افغانی ۱۰ میلیون دالر را لیلام می‌کند 


بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که فراد ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) برای حمایت از پول افغانی، ۱۰ میلیون دالر را برای بانک‌ها و صرافی‌ها به حراج می‌گذارد.

با خروج قوای بین‌المللی و قطع فوری حمایت مالی خارجی به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور با سقوط مواجه شده است؛ انکشافی که سیستم‌بانکی این کشور را تحت فشار قرار داده است.

در حدود نه میلیارد دالر ذخیرهٔ بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارجی به ویژه در ایالات متحده راکد شده است. تقاضا های زیادی برای رهایی این پول صورت گرفته است تا فشار‌های مالی که اقتصاد افغانستان را زیر فشار گرفته است، کاهش یابد.

پیش از این، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا پول‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان را به حکومت طالبان خواهد داد یا خیر، گفت تا زمانیکه گروه طالبان در رویکرد شان به ویژه در قسمت ایجاد یک حکومت همه شمول تغییر نیاورد، امریکا به حکومت طالبان پول نخواهد داد.

جیک سولیوان همچنان افزود که امریکا همین اکنون بزرگترین کشور فراهم کنندۀ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است و به گفتۀ وی در جریان سال روان میلادی حدود نیم میلیارد دالر را از طریق سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی به مردم افغانستان کمک کرده است.

این در حالی است که ارزش افغانی در مقابل دالر روز به روز پایین می‌آید.

یکی از صرافان سرای شهزادهٔ کابل گفت که امروز یک دالر در مقابل ۹۳.۸۰ افغانی تبادله شد درحالیکه چهار روز پیش ارزش یک دالر ۹۱.۲۰ افغانی بود.

بانک مرکزی افغانستان از بانک‌ها و صرافان که واجد شرایط اند خواسته است تا در حراج فردا اشتراک کنند.

این بانک گفته است که سیستم بانکداری افغانستان به زودی به حالت عادی برخواهد گشت و ثبات پول افغانی حفظ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG