لینک های دسترسی

Breaking News

چند ناظر بین المللی انتخابات افغانستان را ترک کردند


تا برگزاری انتخابات افغانستان ۱۳ روز دیگر باقیمانده است.
تا برگزاری انتخابات افغانستان ۱۳ روز دیگر باقیمانده است.
در پی کشته شدن یک تن از ناظرین بین المللی در حمله به هوتل کابل سرینا، شماری از ناظرین بین المللی که برای نظارت از روند انتخابات به افغانستان آمده بودند، آن کشور را ترک کردند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می گوید که در میان قربانیان حمله به هوتل کابل سرینا ، یک ناظر بین المللی نیز شامل بود. در آن رویداد نه نفر به شمول پنج شهروند افغان و چهار خارجی کشته شد.

نعیم ایوبزاده، مسوول تیفا به صدای امریکا گفت که این ناظر عضو نهاد انستیتیوت دیموکراتیک ملی بود و برای نظارت از امور انتخابات به افغانستان آمده بود، اما نگفت که وی از کدام کشور بود.

آقای ایوبزاده افزود که یک تعداد از ناظرین بین المللی نهاد موسوم به انستیتیوت دیموکراتیک ملی به دلیل کشته شدن همکار شان افغانستان را ترک نمودند. او اضافه کرد که قرار بود ناظرین اتحادیه اروپایی هم اقدام مشابهی کنند، اما تیفا با آنان در مورد صحبت کرد.

آقای ایوب زاده ابراز نگرانی کرد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد ممکن شماری از ناظرین بین المللی که می خواستند برای نظارت انتخابات به افغانستان بیایند، از تصمیم شان صرف نظر کنند. او نقش ناظرین خارجی را برای شفافیت و جلوگیری از تقلب در روند انتخابات ارزنده توصیف کرد.

خواستم در این مورد نظر انستیتیوت دیموکراتیک ملی را هم داشته باشیم اما با وصف تماسهای مکرر موفق نشدیم.

تاثیر گذاری بر پروسه نظارت

مسوول بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت که ترک کردن شماری از ناظرین خارجی می توانند پیامد های واقعاً منفی بر روند انتخابات و نقش ناظرین بین المللی در انتخابات داشته باشد. آقای ایوبزاده استدلال کرد که حضور ناظرین خارجی درانتخابات، از نظر روانی کمک بزرگی بر اذهان عامه می باشد.

آقای ایوب زاده گفت:"ما نه تنها نگران امنیت ناظرین خارجی بلکه نگران امنیت ناظرین داخلی نیز هستیم واگر امنیت تامین نگردد بسیار دشوار است که ما تمامی ناظرین خود را به ساحات روان کنیم."

فهیم نعیمی، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان یا فیفا نیز نگران امنیت جان ناظرین داخلی وخارجی است. او گفت که اگر امنیت نباشد شماری از کشور ها ناظرین خود را برای نظارت از انتخابات به افغانستان نمی فرستند.

آقای نعیمی ادامه داد که این وضعیت حضور ناظرین خارجی را در روز انتخابات محدود ساخته و روی پروسه نظارت از انتخابات تاثیر منفی خواهد داشت. آقای نعیمی افزود که در چنین وضعیتی فیفا نیز نمی تواند ناظرین خود را به محلات دوردست بفرستد، از اینرو به گفتۀ وی نهاد های امنیتی باید در تامین امنیت انتخابات و ناظرین جدیتر عمل نمایند.

فیفا در نظر دارد تا ده هزار ناظر را درسرتا سر افغانستان برای نظارت استخدام نماید اما وی تاکید کرد که این بستگی دارد که تا چه اندازه شرایط برای آنها مساعد می شود و اگر به گفتۀ وی وضعیت امنیتی خوب نباشد، ممکن تعداد ناظرین کمتر شود.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از روند انتخابات به ویژه روز انتخابات بیشتر از سه صد هزار ناظر نهاد های ملی و بین المللی نظارت خواهند کرد که شماری از این نهاد ها از قبل کارت نظارت را از آن کمیسیون نیز اخذ نموده اند.

در چند روز اخیر حملات مخالفین دولت در ولایات مختلف از جمله کابل شدت گرفته است وآنها چندین نقطه را آماج قرار داده اند که در آن ده ها غیر نظامی و منسوب نظامی جانهای شانرا از دست دادند.
XS
SM
MD
LG