لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: برندۀ انتخابات استیم، حکومت همه شمول را تشکیل می‌دهیم


عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت وحدت ملی افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، نتایج انتخابات را "نتیجۀ دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری و خیانت بر ارادۀ مردم" خواند و گفته که آن را از "بنیاد غیرقانونی" می‌داند.

آقای عبدالله شام سه شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات گفت که تیم ثبات و همگرایی بر اساس آرای شفاف و بایومتریک پیروز است. او گفت: "ما پیروزی خود را اعلام می‌کنیم...ما حکومت همه شمول را تشکیل می‌دهیم".

با اینحال آقای عبدالله نگفت که حکومت همه شمول را در کجا و چی زمانی تشکیل خواهد داد.

ساعاتی پیشتر از سخنرانی آقای عبدالله، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی با گرفتن ۹۲۳۵۹۲رای که ۵۰.۶۴ درصد مجموع آرا را تشکیل می‌دهد، برنده انتخابات شد. بر اساس نتایج این کمیسیون، آقای عبدالله برندۀ ۷۲۰۸۴۱ رای (۳۹.۵۲ درصد مجموع آرا) شده است.

آقای عبدالله تصامیم کمیسیون های انتخاباتی را در پیوند با ۳۰۰ هزار رای جنجالی غیرقانونی خواند و گفت: "آنانیکه در کمیسیون‌ها در برابر پول، تطمیع و یا هر شرایط دیگر به این پروسۀ ملی خیانت کردند، واقعاً خیانت ملی را انجام دادند و فراموش مردم افغانستان نخواهد شد".

آقای عبدالله از آنانیکه به گفتۀ وی به مردم سالاری، حقوق شهروندی و تعیین سرنوشت از طریق رای باور دارند خواست تا مانند وی این "نتیجۀ تقلبی" را نپذیرند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان سال ۱۳۹۸ خورشیدی (۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹) برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ اول جدی ۱۳۸۹ نتایج ابتدایی آن را اعلام کرد که بر اساس آن محمد اشرف غنی ۵۰.۶۴ در صد آرا و عبدالله عبدالله ۳۹.۵۲ در صد آرا را کسب کرده بودند.

تیم ثبات و همگرایی که از آغازین روز انتخابات خود را برندۀ انتخابات می‌خواند، اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را بر خلاف "احکام صریح قانون" عنوان کرد.

پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز اعضای تیم ثبات و همگرایی آقای عبدالله هشدار داده بودند که در صورت تقلب در اعلام نتایج نهایی انتخابات حکومت موازی را اعلام خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG