لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: در صورت نتایج تقلبی انتخابات، حکومت موازی اعلام می‌کنیم


عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از تاخیر در اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور هشدار داد که حکومت بر آمده از تقلب را نپذیرفته و در برابر آن تا دم مرگ ایستادگی می‌کند.

آقای دوستم روز پنجشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) در مراسم یادبود از امیر علی‌ شیر نوایی و ظهیرالدین ‌محمد بابر، در شهر شبرغان هشدار داد که در صورت نتایج تقلبی انتخابات، حکومت موازی را به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام خواهد کرد.

آقای دوستم گفت: "نه بی عدالتی می کنیم و نه بی عدالتی را قبول می‌کنیم. نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم را می‌پذیریم...نه حق کسی را می‌خوریم و نه به کسی اجازه می‌دهیم که حق ما را بخورد".

عبدالرشید دوستم شخصاً در هیچ یک از تکت‌های انتخاباتی عضویت ندارد، اما عنایت الله بابر فرهمند از آدرس وی به صفت معاون نخست تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله معرفی شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به اظهارات آقای دوستم گفته است که این کمیسیون با استقلالیت تمام، در مطابقت با قانون اساسی و به دور از دست اندازی پشت پرده به گونۀ شفاف کار خود را انجام می‌دهد.

میرزا محمد حق‌پرست، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به صدای امریکا گفت که همه ماموریت‌های این کمیسیون در حضور ناظرین و مشاهدین انجام می‌شود. او گفت که هر کسی که در مورد کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات یا هم روند انتخابات شکایتی داشت، باید آن را مستند کرده به کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می‌سپرد.

تا کنون حکومت افغانستان و تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در پیوند با اظهارات آقای دوستم واکنشی نشان نداده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان ۱۳۹۸ برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ اول جدی ۱۳۸۹ نتایج انتخابات را اعلام کرد که بر اساس آن محمد اشرف غنی ۵۰.۶۴ در صد آرا و عبدالله عبدالله ۳۹.۵۲ در صد آرا را کسب کرده بودند.

تیم ثبات و همگرایی که از آغازین روز انتخابات خود را برندۀ انتخابات می‌خواند، اعلام نتایج ابتدایی توسط کمیسیون انتخابات را بر خلاف "احکام صریح قانون" عنوان کرد.

ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و ایالات متحده امریکا ضمن تاکید بر شفافیت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، از نامزدان خواسته است تا به نتایج انتخابات ریاست جمهوری احترام بگذارند.

پیری مایدون، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان روز چهارشنبه ۱۲ فبروری در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا گفت که انتخابات اخیر ریاست جمهوری در افغانستان "شفاف‌ترین" انتخابات در این کشور بوده است.

این در حالی است که پیری مایدون، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان گفته است که "کاهش خشونت" تعریف مشخص و یکسان نزد ایالات متحدۀ امریکا و طالبان ندارد.

شکایات انتخاباتی که بیشترین آن از آدرس آقای عبدالله و رقیب انتخاباتی اش محمد اشرف غنی به کمیسیون‌های انتخاباتی راجع شده است، سبب تفتیش و بازشماری آرای برخی از محلات رایدهی شده و اعلام نتایج انتخابات را به تاخیر کشانده است.

XS
SM
MD
LG