لینک های دسترسی

Breaking News

آیا تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان امکان پذیر است؟


انتخابات افغانستان
انتخابات افغانستان

در پهلوی رای حل حقوق و رسیدگی به ادعای تقلب های سازماندهی شده، شماری از کارشنان در مورد احتمال تشکیل حکومت ائتلافی به حیث یک راه حل سیاسی میان دو نامزد سخن می گویند.

با وجود امیدواری ها برای آغاز مذاکرات میان دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهور افغانستان بخاطر بیرون رفت از آنچه "بن بست" انتخاباتی یاد می شود، ستاد دو تیم پیشتاز اصرار می کنند که آنان به هیچ عنوان خواهان تشکیل حکومت ائتلافی نیستند.

آنان حکومتی را مشروع می دانند که براساس آرای پاک مردم به قدرت سیاسی برسد، نه تقلب.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که بحث حکومت ائتلافی به هیچ عنوان مورد تمرکز تیم آنها نیست "به هیچ صورت در مرحله فعلی وارد مباحث حکومت ائتلافی بدون رسیدگی به تصفیه آرای مردم نیستیم و تمرکز ما بیشتر تمرکز به تصفیه آرای پاک از آرای تقلبی است."

آقای رحیمی همچنین گفت، آرای مردم، نتیجه انتخابات را تعین خواهد کرد - نه آرای تقلبی مهندسی شده.

عباس نویان، سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، نیز در مورد تشکیل حکومت ائتلاف موقف مشابه دارد - یعنی تاکید بر جدایی آرای پاک از آرای تلقبی - نه حکومت ائتلافی "احتمال حکومت ائتلافی از ریشه مردود است، بخاطریکه هر دو کاندید در زمان کمپاین های انتخاباتی خود حکومت ائتلافی را رد کردند."

به گفته آقای نویان، رهبری تیم آقای احمدزی، به این عقیده است که حکومت ائتلافی مسیر ترقی و سعادت افغانستان را مسدود می کند، بناَ تاکید رهبری این تیم بر جدا سازی آرای پاک از آرای تقلبی است — نه حکومت ائتلافی.

با وجود پافشاری تیم های انتخاباتی مبنی بر رد ایجاد حکومت ائتلافی، شماری از تحلیلگران سیاسی، تشکیل حکومت ائتلافی را محتمل می دانند.

فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که نامزد ها شعار های انتخاباتی می دهند، ولی ناچارند به واقیعت ها تن دهند "فکر میکنم که هر دو طرف این موضوع را پذیرفته اند که تعین کننده نتیجه انتخابات باشد، اما برنده شدن در نتیجه انتخابات، نفی جانب مقابل نباشد، بلکه جانب مقابل هم منحیث نفر دوم و یا قدرت دوم در افغانستان پذیرفته شود."

آقای معنوی همچنین گفت که عدم پذیرش حکومت ائتلافی شعار های انتخاباتی بود.

سوال اینجاست که اگر دو نامزد حکومت ائتلافی تشکیل دهند، سرنوشت دموکراسی و انتخابات چه خواهد شد.

آقای معنوی در پاسخ به این سوال می گوید "سازش سیاسی نفی دموکراسی و انتخابات نیست. و هیچ یک از طرف ها، در صورت که طرف مقابل قانع نباشد، حکومت نخواهد توانست."

اسدالله کهزاد، تحلیلگر مسایل سیاسی افغان مخالف چنین حکومت ائتلافی است، زیرا به گفته وی در انتخابات بعدی عین روش تعقیب خواهد شد "به هیچ وجه چنین حکومت های ائتلافی نتیجه نخواهد داد. اگر چنین شد، فردا عین درد سر را در هر انتخابات دیگر خواهیم داشت. اگر حکومت ائتلافی ایجاد شود، در آینده نیز عین روش تعقیب خواهد شد."

ولی به گفته آقای کهزاد، به خاطر آنچه وی "جلوگیری از بازی دیگر" عنوان کرد، چنین ائتلاف برای یکبار، بد نخواهد بود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با چالش های جدی به خصوص ادعای تلقب های سازمان دهی شده همراه بوده است.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله ادامه کارکرد کمیسیون های انتخاباتی را غیر قانونی توصیف کرد و سخن از "بن بست انتخاباتی" به میان آورد و رابطه اش را با کمیسیون ها قطع کرد و گفته است تا آرای پاک از آرای بر اساس میکانیزم قابل قبول هر دو تیم، جدا نگردد، به روند باز نخواهد کشت.

ولی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی ادعا می کند که آرای آنها "پاک" است و تاکید بر اعلان نتایج مطابق تقویم انتخاباتی داشته است.

ادعا های تلقب انتخاباتی بالاخره پای سازمان ملل متحده و اتحادیه اروپا به این مسله داخل کرد. ناظران اتحادیه اروپا می گویند که آنان بی طرف اند و خواهان جدایی آرای پاک از آرای تقلبی اند.

دو روز قبل، دو سناتور پرنفوذ امریکا جان مکین و لینزی گراهام در جریان سفر شان به کابل با هر دو نامزد در مورد تنش های انتخاباتی صحبت کردند.

با وجود پافشار های تیم های انتخاباتی برای ایجاد حکومت تک گروهی ، شماری از تحلیلگران به این باورند که دو تیم چاره جز تشکیل حکومت ائتلافی ندارند، گزینه که هر تیم حد اقل تا حال آنرا رد کرده اند.

اگر دو نامزد حکومت ائتلافی تشکیل دهند، به مفهوم واقعی سرنوشت دموکراسی و انتخابات در افغانستان چی خواهد شد؟ همچنان اگر حکومت ائتلافی به وجود نیاید و بازنده انتخابات نتایج انتخابات را قبول نکند، سرنوشت افغانستان چی خواهد شد؟

دو سوالی است که فقط زمان پاسخ واقعی آنرا خواهد داد !

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG