لینک های دسترسی

Breaking News

ده در صد مراکز رایدهی مسدود می ماند


به برگزاری انتخابات پنج روز دیگر باقیمانده است
به برگزاری انتخابات پنج روز دیگر باقیمانده است
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از مسدود ماندن ۳۵۲ مرکز دیگر رایدهی در مناطق مختلف کشور در روز انتخابات خبر داد.

ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که نهاد های امنیتی توانایی تامین امنیت ۹۰ در صد مراکز رایدهی را در کشور دارند و ده در صد دیگر به دلیل تهدیدات امنیتی و نرفتن ناظرین وکارمندان در مناطق مختلف کشور در روز انتخابات مسدود خواهد ماند.

پیشتر از این نهاد های امنیتی گفته بودند که ۳۹۶ مرکز رایدهی در سرتاسر افغانستان در روز انتخابات مسدود خواهد بود، اما اکنون با افزایش ۳۵۲ مرکز دیگر شمار مجموعی این مراکز به ۷۴۸ مرکز می رسد.

آقای امرخیل تاکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات با تجربه از انتخابات گذشته تدابیری لازم را برای انتخابات شفاف و قابل قبول برای همه گرفته است و آنها برای ۱۳ میلیون رای دهنده آمادگی گرفته اند. او مردم و نامزدان را ترغیب کرد تا کسی را به تقلب در انتخابات تشویق نکنند.

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که نامزدان باید به رای مردم احترام گذاشته و نتایج انتخابات را بپذیرند، نه اینکه در صورت کامیاب نشدند، انتخابات را تقلب آمیز بخوانند. او افزود اگر کدام نامزد تقلب کند، رای وی باطل شده و کمیسیون انتخابات او را به مردم معرفی خواهد کرد.

آقای امرخیل از مردم طالب کمک شد تا در کنار کمیسیون مستقل انتخابات ایستاده، از روند انتخابات نظارت و از تقلب جلوگیری کنند.
امادگی برای انتخابات در راه در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

ضیاالحق امرخیل همچنان گفت که در بیشتر از ۵۰ در صد مراکز زنانه، کارمندان زن استخدام شده است اما در مناطق دور دست که کارمندان زن وجود ندارد، از متنفذین و بزرگان قومی کمک خواسته شده است. او افزود که وزارت داخلۀ افغانستان در حدود ۱۲۸۴۴ زن را برای توظیف در مراکز رایدهی زنانه به کمسیون انتخابات معرفی کرده است.

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تا کنون دو صد هزار ناظر ملی و بین المللی انتخابات کارت نظارت گرفته و نیز مواد اساسی انتخابات به ولایات انتقال داده شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله نیز تاکید کرد که تلاشهای مخالفین مسلح و حلقات استخباراتی مانع برگزاری انتخابات نمی شود. او از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند و امنیت آنها گرفته می شود.

تقبیح حملات

از سوی دیگر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل حمله به تاسیسات ملکی، به ویژه حملات اخیر مخالفین بر کمیسیون های انتخاباتی و نیز تلفات غیرنظامیان در نتیجه این حملات را محکوم کرد. آنان اینگونه حملات را نفرت انگیز و در تضاد با قوانین بشری خواندند.

ماموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما همچنان از طرف های درگیر خواست تا به مردم اجازه دهند که بدون نگرانی و هراس در انتخابات شرکت کنند.

نیکولاس هیسم، سرپرست یوناما با نشر خبرنامه یی گفته است که اعمال خشونت برای تهدید شهروندانی که حق دیموکراتیک شان را به کار می برند، به این مفهوم است که عاملین این خشونت ها توانایی شان را برای فایق شدن به مردم از طریق تلاش های سیاسی از دست داده اند.

مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از افزایش تلفات ملکی در نتیجۀ حملات مخالفین ابراز نگرانی کرده گفت که رقم تلفات کودکان و زنان در این اواخر به ویژه در اثر حملات انتحاری و انفجاری شورشیان افزایش یافته است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که کودکان و زنان هیچ گونه دخالتی در جنگ ندارند و اینکه آنان بیگناه قربانی می شوند، مایۀ نگرانی است.


آقای بیدار از حکومت و نیرو های امنیتی خواست تا در راستای تامین امنیت مردم توجه جدی کنند و کسانی را که به کشتار غیر نظامیان و هراس افگنی دست می زنند، شناسایی و محاکمه کنند.

این نگرانی ها در مورد هدف قرارگرفتن تاسیسات ملکی و تلفات غیر نظامیان در حالی ابراز می شود که از نخستین شب سال ۱۳۹۳ به این طرف بر علاوۀ رویداد های متعدد در ولایات، کابل شاهد چندین حملۀ خونبار بود.

اما ماموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما گفته است که این حملات نمی تواند تلاش های ملل متحد را در آستانۀ انتخابات صدمه بزند. این اداره با نشر خبرنامه یی اطمینان داد که با وجود اینهمه تهدیدات، مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت شان به پای صندوق های رای خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG