لینک های دسترسی

Breaking News

توانایی نهادهای امنیتی در محک تامین امنیت انتخابات


وزارت امور داخله امروز(چهارشنبه) اعلام کرد در مورد وضعیت امنیتی مکان حدود 7000 مرکز رای دهی در سراسر کشور را بعد از بررسی همه جانبه و تهیه طرح تامین امنیت انتخابات که در حال نهایی شدن است تا دو روز دیگر با کمیسیون مستقل انتخابات شریک می سازد.

فهرست این مراکز، حدود شش ماه قبل از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به مقامات امنیتی کشور برای بررسی و ارزیابی تامین امنیت آن اماکن سپرده شده بود.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می گوید: "پلان تامین امنیت تمام سایت(مکان) های برگزاری انتخابات نهایی شده است وقرار است تا دو روز آینده با کمیسیون مستقل انتخابات شریک ساخته شود."

سخنگوی وزارت داخله، در مورد پلان امنیتی توضیحات بیشتر ارایه نکرد اینکه در کدام مناطق تهدیدات امنیتی وجود دارد و میزان این تهدیدات در کدام سطح است.

آقای صدیقی از اولویت های کاری وزارت امورداخله یاد آوری نموده گفت که تامین امنیت انتخابات به عنوان یک پروسه بسیار مهم ملی و سیاسی کشور است که در صدر برنامه های کاری وزارت داخله قرار دارد.

سخنگوی وزیر داخله افزود تلاش صورت می گیرد که پروسه انتخابات به گونه شفاف پیشبرده شود و به پولیس اجازه داده نمی شود که در روند انتخابات به نفع و یا به ضرر کسی مداخله کند.

اعتراض به کمیشنرهای جدید

درهمین حال، شش تن از اعضای برحال کمیسیون مستقل انتخابات امروز در یک کنفرانس خبری در کابل هشدار دادند که با معرفی کمیشنرهای جدید، پروسه انتخابات درست مدیریت نشده و کشور بطرف بحران سوق داده خواهد شد.

عبدالخالق حسینی پشه یی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات همراه با 5 عضو دیگر این کمیسیون در کنفرانس خبری که به همین منظور ترتیب شده بود گفت که به دلیل عدم آگاهی کمیشنرهای جدید از مسایل پیچیده و تخنیکی، پروسه انتخابات بصورت درست مدیریت نخواهد شد و در نتیجه کشور بسوی بحران خواهد رفت.

کمیشنر های جدید، مطابق به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات، پس از بررسی کمیته گزینش از جانب رییس جمهور معرفی می شوند.

آقای پشه یی استدلال می کرد که مدت زمان کار شش عضو برحال کمیسیون تکمیل نشده است. او از رییس جمهور خواست که فقط سه نفر معرفی کند.

این سه نفر، یک تن جاگزین آقای معنوی، رئیس برحال کمیسیون مستقل انتخابات است و دو نفر دیگر آنان اند که در قانون جدید اضافه شده اند.

این اعضای معترض که یک و نیم سال دیگر از ماموریت شان باقی مانده است هشدار دادند که درغیر آن برای دفاع از حقوق خود مقاومت خواهند کرد.

اما آنها تصریح نکردند که چگونه از حقوق شان دفاع خواهند کرد.

به اساس قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات که به تازه گی از طرف رییس جمهور توشیح شده است، رییس جمهور حامد کرزی، مکلف است از جمله 27 تن افراد واجد شرایط که از سوی کمیته گزینش معرفی می شود، 9 نفر را به حیث عضو کمیسیون مستقل انتخابات تعیین کند.

ازسوی دیگر، دارالانشأ کمیته گزینش، پس از ختم ماموریت چهارروزه نام نویسی کاندیدان کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات اسناد و مدارک 350 تن از کاندیدان و یا علاقمندان عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات را به کمیته گزینش تحویل داده است.

در این میان نام 36 زن نیز است. از میان فهرست این افراد بعد از بررسی اسناد و مدارک شان، رئیس جمهور 27 نفر را معرفی می کند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG