لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی مشرانوجرگه از امنیت انتخابات


اعضای مشرانوجرگۀ شورای ملی افغانستان با نگرانی از وضعیت رو به وخامت امنیتی کشور می گویند که اگر امنیت به درستی تامین نگردد، انتخابات شفاف در کشور برگزار نخواهد شد.

نمایندگان گفتند که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، ممکن بیشتر مردم در روند رای دهی شرکت نکنند که با اینکار انتخابات شفافیت خود را از دست خواهد داد.

رفیع الله گل افغان، معاون دوم مجلس سنا گفت که باید تدابیر شدید امنیتی در کابل و سایر ولایات برای تامین امنیت رای دهندگان گرفته شود. او تاکید کرد که ادامۀ این وضعیت مشارکت مردم را حتا در کابل کمرنگ خواهد ساخت.

چند روز قبل اعضای ولسی جرگه نیز از وخیم شدن وضعیت امنیتی در کشور و امنیت انتخابات ابراز نگرانی نموده بودند.

نگرانی قانونگذاران افغان در حالی ابراز می شود که در چند روز اخیر حملات انتحاری وتهاجمی مخالفین مسلح دولت در کابل وبرخی از ولایات شدت گرفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان پس از حملۀ مردان مسلح بر هوتل کابل سرینا در یک نشست خبری گفت که هدف حملات اخیر شورشیان، مختل کردن روند انتخابات است.

در همین حال وزارت داخلۀ افغانستان به کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان داده است که نهاد های امنیتی توانایی تامین امنیت انتخابات را دارند، اما آن کمیسیون می گوید که به دلیل تهدیدات بلند امنیتی، برخی مراکز رایدهی شاید در روز انتخابات مسدود باقی بماند.

از سوی دیگر ریاست امنیت ملی افغانستان روز یک شنبه از دستگیری پنج مهاجم که به گفتۀ آن اداره قصد انجام "حملات انتحاری و انفجاری زنجیره یی را در شهر لشکرگاه هلمند داشتند" خبر داد.

در خبرنامه امنیت ملی آمده است که این افراد به دستور شورای کویته می خواستند که انتحار و انفجار را در جریان پیکار های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در پنج نقطه شهر لشکرگاه انجام دهند.

قراراست رای دهندگان افغان به تاریخ ۱۶ حمل، برای سومین بار به هدف انتخاب رئیس جمهور آینده شان به پای صندوق های رای بروند.
XS
SM
MD
LG