لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش رای دهندگان در آستانه انتخابات افغانستان


ازدحام و صف بندی مردم به خاطر اخذ کارت رای دهی در مراکز انتخابات در شهر کابل در حالی بیشتر شده است که تنها چهار روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی باقی مانده است.

مقامات کمیسیون انتخابات افغانستان می گویند که آنان روند توزیع کارت های رای دهی را سال گذشته آغاز کرده و در سه مرحله به پیش برده اند.

اینکه چرا مردم در طی چند ماه گذشته کارت نگرفته اند و اکنون بخاطر گرفتن کارت رای دهی تلاش جدی دارند، در این مورد نظریات متفاوتی وجود دارد.

سید میثم احسانی، سخنگوی شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر، گسترش مبارزات انتخاباتی کاندیدان را یکی از عوامل علاقمندی مردم به اخذ کارت رای دهی عنوان می کند.

آقای احسانی می گوید "کارنامه و تبلغیات و افزایش کمپاین های انتخاباتی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که به نحوه در ده روز اخیر افزایش یافته است و کمپاین ها خانه به خانه شده، این می تواند بالای مردم تاثیر داشته باشد."

اما برخی دیگری می گویند که خشونت های اخیر در افغانستان بر تصمیم گیری مردم برای اشتراک در پروسۀ رای دهی، تأثیر گزار بوده است.

مجیب مشعل، خبرنگار و نویسنده افغان میگوید که حملات ده روز گذشته از سوی طالبان در کابل صورت گرفت بر اشتراک مردم تاثیری به سزای داشته است.

خصوصاً کودکان و افراد ملکی که در این میان کشته شدند و مطبوعات کشتار افراد ملکی را انعکاس داد، سبب شده تا بالای روحیه مردم تاثیر گذارد و مردم تصمیم گرفتند تا از رای خود استفاده کنند."

فرصت اندک به اخذ کارت

طبق قانون انتخابات، روند توزیع کارت های رای دهی انتخابات ریاست جمهور و شورای های ولایتی افغانستان باید ۷۲ ساعت پیش از برگزاری انتخابات پایان یابد. و تمامی رای دهندگان باید پیش از آن کارت های خویش را دریافت کنند. اما این روند بیش از این در اولویت کاری کمیسیون انتخابات افغانستان، قرار ندارد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که حالا دیگر تمام تمرکز کمیسیون بر برگزاری انتخابات است.

آقای نور گفت "ما اکنون به تمام ولایات افغانستان مواد انتخاباتی را انتقال می دهیم. بناً ما نمیتوانیم روند کارت دهی را تمدید کنیم. و ما امیدوار استیم کسانیکه تا کنون کارت اخذ نکرده اند ، قبل از ۷۲ ساعت که برای برگزاری انتخابات می ماند کارت رای دهی شان را مراکز نزدیک شان بدست اورند."

به گفته آقای نور در جریان روند انتخابات کنونی تا حال ۳،۸ میلیون نفر کارت رای دهی اخذ کرده اند که به صورت کل شمار افرادیکه از سال ۲۰۰۳ و در انتخابات قبلی کارت اخذ کرده اند، به ۲۱ میلیون نفر میرسد.

با آنهم سخنگوی این کمیسیون میگوید که در افغانستان فقط ۱۲ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی اند.

آقای نور گفت که بر اساس سروی و معلومات کمیسیون مستقل انتخابات ، اکثریت افراد واجد شرایط، کارت رای دهی را اخذ کرده اند.

نور محمد نور افزود که اگر افراد غیر واجد شرایط کارت رای دهی دریافت کرده باشند، در جریان رای دهی از آنها جلوگیری صورت خواهد گرفت
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG