لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، کشوری با چهارصد هزار نابینا


مقام های وزارت صحت عامه افغانستان می گوید سالانه در کشور حدود ۲۵ هزار نفر بینایی یک چشم شان را از دست می دهد و چهارصد هزار تن در این کشور نابینا هستند.

گزارش ها حاکی است در حال حاضر یک میلیون نفر با تناقص بینایی رو به رو هستند.

دوکتور ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه که امروز در مراسمی به مناسبت روز جهانی بینایی سخن می زد در این مورد گفت.

خانم ناجیه گفت "در افغانستان شیوع نابینایی ۱.۵ در صد است یعنی در حدود چهار صد هزار از نفوس کشور نا بینا اند و بیشتر از یک ملیون با تناقص قوه بینایی در کشور ما زنده گی می کنند."

به اساس گزارش وزارت صحت عامه بیماری نا بینایی نسبت به مردان در میان زنان بیشتر وجود دارد و دو بر سه در صد نابینایان در جهان را زنان و دخترا تشکیل میدهد.

کترکت یا پرده چشم از عوامل عمده نابینایی یا تناقص بینایی گفته شده است.

به اساس گزارش های ارایه شده هشتاد فیصد عوامل نابینایی قابل وقایه و یا پیش گیری است در صورتیکه در هنگام بروز بیماری های چشم به موقوع به داکتر مراجعه شود.

داکتران از کسانی که بیماری های دید دارند میخواهند که بخاطر جلوگیری از مبتلا شدن به نابینای به موقع به داکتر مراجعه کنند.

ناجیه طارق در مورد برخی عوامل دیگر نابینای گفت "امراضی چون کترک یا پرده چشم، مکدریت قرنیه از سبب فقدان ویتامین (آ) یا مرض تراخم، امراض گلوکوما یا سیاه آب، صدمات چشم محسوب می شوند، کوچک ترین ضربه در چشم میتواند به بزرگترین تراژیدی چشم نا بینایی تبدیل شود."

وزارت صحت عامه میگوید به منظور مراقبت و تداوی امراض چشم در کنار کلینک ها و شفاخانه های موجود دراین کشور، تیم های سیار را نیز مؤظف ساخته که درمناطق روستایی و دور دست فعالین دارند.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت طی سه سال گذشته در نتیجه فعالیت ۳۶ کمپ سیار مرافبت چشم در ولایات مخلتف بیش از ۵۷ هزار بیمار چشم تداوی شده اند.

روز جهانی بینایی که با دهم ماه اکتوبر برابر است همه ساله در سراسر جهان به منظور بلند بردن آگاهی مردم در مورد حفظ و اعاده بینایی و کاهش بیمار نابینایی برگزار می شود.

به اساس معلومات سازمان صحی جهان در حدود ۲۸۵ ملیون نفر در دنیا اختلال قوه بینای دارند که از این میان ۳۹ ملیون تن نابینا و بیش از ۲۴۶ ملیون تن دیگر به اندازه های مختلف تناقص بینایی دارند.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان ۹۰ در صد اشخاصی که نابینایی و یا تناقص قوه بینایی دارند در ممالک عقب مانده و یا در حال رشد زنده گی می کنند.
XS
SM
MD
LG