لینک های دسترسی

Breaking News

مروری بر سفر رهبران پیشین حکومت افغانستان به امریکا


سفر های رهبران افغان به واشنگتن از ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ میلادی
سفر های رهبران افغان به واشنگتن از ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ میلادی

پس از استرداد استقلال افغانستان در اگست ۱۹۱۹ میلادی، نخستین تماس دیپلوماتیک میان افغانستان و ایالات متحده در سال ۱۹۲۱ برقرار شد؛ زمانیکه وارن جی هاردینگ رئیس جمهور آن وقت امریکا نامۀ حاوی درود و تهنیت خود را به شاه امان الله فرستاد.

مراودات دو کشور در دهۀ ۱۹۳۰ ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۹۴۲ پست دیپلوماتیک امریکایی در افغانستان افتتاح شد و در سال ۱۹۴۸ سفارت امریکا در محل کنونی در شهر کابل ساخته شد.

در سال ۱۹۴۳ عبدالحسین عزیز وزیر نظام شاهی افغانستان نخستین وزیر افغان بود که به ایالات متحده سفر کرد و با رئیس جمهور فرانکلین روزولت دیدار کرد. این سفر سرآغاز فصل طلایی در روابط کابل و واشنگتن خوانده شده است.

سفر های وزیران و مقام های رسمی افغانستان و ایالات متحده در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ ادامه یافت و روابط دو کشور را بیشتر تقویت کرد.

در سال ۱۹۵۸ محمد داوود خان که آن وقت صدر اعظم افغانستان بود به واشنگتن سفر کرد و برعلاوۀ دیدار با دوایت آیزنهاور رئیس جمهور و ریچارد نکسن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، نخستین مقام افغان بود که در کانگرس امریکا سخنرانی کرد.

سپس محمد ظاهر شاه پادشاه و حمیرا ملکۀ افغانستان در سپتمبر ۱۹۶۳ به ایالات متحده سفر کردند. محمد ظاهر نخستین زعیم افغانستان بود که به کاخ سفید وارد شد و با جان اف کنیدی، رئیس جمهور آن وقت ایالات متحده دیدار کرد.

محمد ظاهر شاه هنگام دیدار با محصلین افغان در دانشگاه ویومینگ ایالات متحده امریکا
محمد ظاهر شاه هنگام دیدار با محصلین افغان در دانشگاه ویومینگ ایالات متحده امریکا

در این سفر شاه افغانستان به ایالات متحده که ۱۲ روز طول کشید، دانشگاه ویومینگ امریکا به محمد ظاهر به خاطر برنامه های دراز مدت زراعتی دوکتورای افتخاری داد.

اوج گرمی روابط ایالات متحده و افغانستان در دهۀ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود، زمانیکه شماری زیاد پروژه های زیربنایی در افغانستان از سوی ایالات متحده تمویل شد و کدر های متعدد افغان در امریکا تربیه شد.

با رویکار آمدن حکومت به رهبری احزاب خلق و پرچم به حمایت اتحاد جماهیر شوروی وقت، روابط دیپلوماتیک کابل و واشنگتن به سردی گرایید. سفیر امریکا در کابل در اواسط فبروری ۱۹۷۹ کشته شد و ایالات متحده پس از وی سفیر جدید برای افغانستان تعیین نکرد تا اینکه سفارت امریکا در کابل بسته شد.

پس از نزدیک به دو و نیم دهه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به دنبال پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۴ به امریکا سفر کرد و در آن سفر در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد. آقای کرزی بیش از هر زعیم افغانستان به ایالات متحده سفر کرده است.

رئیس جمهور کرزی روابط بسیار نزدیک با جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین جمهوریخواه ایالات متحده داشت. اما روابط وی با حکومت باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با فراز و نشیب های زیادی توأم بود.

یکی از موارد عمده که سبب سردی روابط دیپلوماتیک میان کابل و واشنگتن در یک دهۀ گذشته شد، سرپیچی آقای کرزی از امضای توافقنامۀ امنیتی با امریکا بود.

اینک قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان به ایالات متحده امریکا سفر کنند و فصل جدیدی را در روابط میان کابل و واشنگتن بگشایند.

در این سفر چهار روزه - از ۲۳ تا ۲۶ مارچ سال روان میلادی - بر علاوۀ سخنرانی هر دو رهبر حکومت وحدت ملی در چندین رویداد در واشنگتن و نیویارک، قرار است رئیس جمهور غنی در کانگرس ایالات متحده نیز سخنرانی کند.

این مطلب با استفاده از نمایشگاه عکس"روز های آغازین روابط ایالات متحده افغانستان" تحقیق مرکز بین المللی مریدین تهیه شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG