لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ، عامل عمدۀ افزایش بیجاشدگان داخلی در افغانستان


هم اکنون ۵۲ کمپ بیجاشدگان تنها در کابل وجود دارد
هم اکنون ۵۲ کمپ بیجاشدگان تنها در کابل وجود دارد

بیجاشدگان داخلی در افغانستان در حالی از زندگی دشوار شان حکایت می کنند که به گفتۀ نهادهای مدافع حفاظت از افراد ملکی، با گذشت هر روز شمار بیجاشدگان داخلی به دلیل ناامنی رو به افزایش نهاده است.

اکثر بیجاشدگان داخلی در شهرهای بزرگ افغانستان به ویژه کابل از نبود امکانات سادۀ زندگی چون آب صحی آشامیدنی، خدمات بهداشتی، مکتب و سایر خدمات شاکی اند.

در همین حال گروه حفاظت از افراد ملکی در کابل نیز با نگرانی از وضعیت زندگی بیجاشدگان داخلی می گوید که آنان به کمترین امکانات زندگی دسترسی ندارند.

فعالان همچنان ابراز نگرانی می کنند که نوجوانان بیکار در کمپ های بیجاشدگان که به درس و تعلیم نیز دسترسی ندارند، به سادگی می توانند به صفوف مخالفان یا شبکه های جنایتکار جلب و جذب شوند.

بر اساس ارقامی که وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان ارایه می کند، هم اکنون ۵۲ کمپ بیجاشدگان داخلی تنها در شهر کابل وجود دارد.

این گروه می گوید که تنها در دو هفتۀ نخست درگیری در ولایت کندز کم و بیش ۱۸ هزار خانوادۀ ساکن در مناطق درگیر جنگ در آن ولایت بیجا شدند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز تایید می کند که ناامنی های اخیر در شمال افغانستان ۱۹ هزار خانواده – حدود ۱۲۰ هزار نفر – را بیجا ساخته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00

XS
SM
MD
LG