لینک های دسترسی

Breaking News

معنوی: نبود بودجۀ کافی، انتخابات آینده را ناکام می سازد


فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که در نبود بودجه لازم، روند انتخابات با مشکلات مواجه خواهد شد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان سازمان ها و کشور های تمویل کننده را به عدم پرداخت کمک های مالی به روند ثبت نام رای دهندگان در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان متهم کرد.

فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که در نبود بودجه لازم، روند انتخابات با مشکلات مواجه خواهد شد که حل آن باید از طریق اجماع ملی جستجو گردد.


آقای معنوی اضافه کرد که برنامه ثبت نام رای دهندگان انتخابات سال 2014 ریاست جمهوری، به دلیل عدم دریافت کمک های مالی با ناکامی روبرو گردیده است. او افزود که این برنامه 80 میلیون دالر هزینه نیاز دارد که کشور های تمویل کننده تا حال آن را نپرداخته است.

به باور رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، کارت های رای دهی که در گذشته توزیع شده بود کمبودی های زیادی دارد و باید به جای آن کارت های جدید توزیع گردد.

آقای معنوی می گوید که در سه یا چهار دور که کارت های رایدهی توزیع شد، حدود 17 ملیون رای دهنده ثبت نام شده بود، اما به باور این کمیسیون افراد واجد شرایط رای دهی بیشتر از 12 ملیون نفر نیست.

نگرانی های ملی و بین المللی
شماری از نمایندگان احزاب سیاسی که با اعضای کمیسیون انتخابات صحبت کردند، از نبود یک برنامه منظم برای ثبت نام رای دهندگان اظهار نگرانی کردند.

انجینر محمدعاصم، رئیس دارالانشای ایتلاف ملی، اتکا به کارت های رایدهی گذشته را ادامه تقلب وتخطی از مقررات انتخاباتی خواند.

آقای عاصم از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا قاطعانه پافشاری کرده و جامعه جهانی و حکومت افغانستان را قناعت بدهد که روند ترتیب فهرست رای دهندگان آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی از نبود منابع مالی حرف می زند که روز گذشته گروه بین المللی بحران در گزارشی از عواقب وخیم انتخابات نامنظم، هشدار داد.

این نهاد جهانی از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواست تا به زودی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مشخص سازد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG