لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در آستانۀ دهۀ انکشاف و گسترش صنعت


(عکس از آیسا)
(عکس از آیسا)
حکومت افغانستان ده سال آینده را به نام دهۀ انکشاف و توسعه صنعت افغانستان معرفی کرده و به منظور رسیدن به اهداف انکشافی، چهار پارک صنعتی عصری را در ولایت های کابل، بلخ، کندهار و ننگرهار ایجاد می کند.

وافی الله افتخار، رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا AISA می گوید که کار توزیع سه هزار جریب زمین برای صنعت کاران در پارک صنعتی جدید که در منطقۀ کمری شهر کابل موقعیت دارد به زودی آغاز می شود.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان نیز برنامه های توسعه صنعت را از اولویت های کاری خود قرار داده می گوید که برنامه های تسهیل و تشویق کننده برای صنعت کاران و سرمایه گذاران در افغانستان روی دست گرفته شده که ایجاد پارک های صنعتی یک مثال آن است.

صنعت کاران در افغانستان از این تصامیم استقبال می کنند اما شماری از آنها می گویند که برای رشد صنعت در افغانستان همکاری و اقدامات حکومت ضروری می باشد، در غیر آن به گفتۀ آنها در ده سال گذشته وعده و وعید هایی را از سوی حکومت شنیده اند که هرگز جامۀ عمل نپوشیده است.

شیرباز کمین زاده، رییس اتحادیه صنعت کاران در افغانستان می گوید که به تازگی ها حکومت افغانستان به منظور حمایت از صنعت در افغانستان گام های مثبتی را برداشته است. او افزایش مالیات بر موادی را که در افغانستان به اندازۀ کافی تولید می شود یکی از این اقدامات بر می شمرد.

برنامه های همبستگی ملی

در همین حال وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید که در سومین مرحله اجرای برنامه های همبستگی ملی یک سلسله پروژه ها در ساحاتی تطبیق خواهد شد که تا کنون از این برنامه محروم بوده است.

بانک جهانی به این منظور دو صد و پنجاه میلیون دالر را اختصاص داده است، اما وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید که برای تطبیق مرحله سوم پروژه همبستگی ملی به دو صد و چهل شش میلیون دالر دیگر نیاز است.

ویس احمد برمک، وزیر احیا و انکشاف دهات ابراز امیدواری کرد که جامعۀ جهانی برای پنج سال دیگر برای تطبیق پروژه های همبستگی ملی با افغانستان کمک کند.

باب سام رئیس منطقوی بانک جهانی در افغانستان می گوید که در نتیجه تطبیق برنامه های همبستگی ملی تغییرات خوبی در سطح روستا ها به وجود آمده است. او می افزاید که با در نظر داشت این نکته بانک جهانی متعهد است که بعد از تکمیل روند انتقال مسوولیت های امنیتی نیز برنامه های همبستگی ملی را تمویل کند.

حکومت افغانستان همبستگی ملی را یکی از پروژه های مهم ملی عنوان می کند، اما مردم برخی مناطق افغانستان از اجرای این برنامه ها رضایت چندانی نداشته و می گویند که برنامه های یاد شده کیفیت آنچنانی ندارد.

در عین حال باشندگان برخی مناطق دیگر از مؤثریت این برنامه ها ابراز خرسندی کرده می گویند که تغییراتی در نتیجه تطبیق این برنامه ها در زندگی آنها رونما شده است.

وزیر احیا و انکشاف دهات گفت که مشکلات امنیتی در برخی مناطق به ویژه ولایت های پر آشوب مشکلاتی را در راه تطبیق پروژه های همبستگی ملی ایجاد کرده است. تهیه آب آشامیدنی، انکشاف سرک های روستایی، آبیاری و برق از جمله پروژه های عمدۀ برنامه همبستگی ملی است.

برنامه های دیگر انکشافی

در یک انکشاف دیگر وزارت فوايد عامه افغانستان چندین پروژۀ بازسازی را به ارزش یک صدو پنجاه میلیون دالر در سال آیندۀ خورشیدی در ولایت ننگرهار راه اندازی می کند.

انجنیر نجيب الله اوژن، وزير فوايد عامۀ افغانستان گفت که هزینۀ این پروژه ها از بودجۀ انکشافی آن وزارت و بانک جهانی پرداخته می شود. به گفتۀ آقای اوژن، اعمار سرک ها و پل ها بخش عمدۀ این پروژه ها می باشد.

وزير فوايد عامه گفت که به خاطر ساختن سرک دوم جلال آباد-تورخم منتظر کمک های پاکستان نمانده و حکومت افغانستان برای آغاز این پروژه آمادگی می گیرد.

نجيب الله اوژن همچنان گفت که پروژۀ بازسازی پل تاريخى و مواصلاتى بهسود که سه ولايت شرقى را با هم وصل می کند تا ماه ثور سال آیندۀ خورشیدی آغاز خواهد شد. او اضافه کرد که کار سروی و طرح ریزی این پروژه تکمیل شده و تنها تحقيقات جيولوژيکى آن باقى مانده است.

شماری از باشندگان می گویند که حکومت از دیرزمان وعده هایی مبنی بر تطبیق این پروژه ها داده است و هیچگاهی کار عملی آن آغاز نشده است، اما مقام های افغان می گویند که حکومت این بار موضوع را جدی گرفته و پروژه های یاد شده به زودی عملی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG