لینک های دسترسی

Breaking News

راه آهن خواف-هرات افتتاح می‌شود – روحانی


حسن روحانی، رییس جمهور ایران می‌گوید که در روزهای آینده راه آهن خواف – هرات افتتاح خواهد شد.

آقای روحانی امروز ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که اتصال راه‌های آهن میان ایران و افغانستان سبب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی دو جانبه خواهد شد.

ایران در اواسط ماه سرطان سال روان خورشیدی پروژۀ خط آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد را افتتاح کرد که به گفتۀ مقام‌های ایرانی این خط در نهایت به افغانستان وصل شده و نقطۀ ترانزیت به آسیای میانه خواهد بود.

رییس جمهور روحانی همچنان گفت: "ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان، امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند."

خط آهن خواف-هرات حدود دو صد کیلومتر طول دارد که در چهار بخش تقسیم شده است که سه بخش آن – حدود ۱۲۶ کیلومتر – در داخل خاک افغانستان واقع شده است.

حکومت افغانستان حدود ۱۱ ماه پیش قرارداد بخش سوم خط آهن خواف - هرات را به ارزش بیش از ۵۸.۵ میلیون دالر به یک شرکت قزاقستانی داد تا در جریان ۱۶ ماه آن را تکمیل کند.

مسوولان وزارت ترانسپورت افغانستان در آن زمان گفته بودند که کار ساختن بخش اول و دوم این خط آهن در خاک افغانستان - از مرز شمتیغ ایران تا ولسوالی غوریان هرات به طول ۶۲ کیلومتر - ۹۵ در صد تکمیل شده است.

بخش سوم خط آهن خواف-هرات که ۶۴ کیلومتر طول دارد از ولسوالی‌های زنده جان، انجیل و غوریان ولایت هرات گذشته و ولسوالی غوریان را به میدان هوایی هرات وصل می‌کند.

حکومت افغانستان پیش‌بینی کرده است که با تکمیل‌شدن این خط آهن، سالانه ۶.۵ میلیون تن کالای تجارتی از این طریق حمل و نقل شده و منجر به افزایش ۶۵ میلیون دالری عواید این کشور خواهد شد.

XS
SM
MD
LG