لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از طریق راه آهن با بندر چابهار ایران وصل می‌شود


ایران کار ساختن خط ۶۲۸ کیلومتری آهن را آغاز کرد که بندر تجارتی چابهار آن کشور را از طریق خط آهن به افغانستان و دیگر کشورهای آسیایی وصل می‌کند.

خیرالله خادمی، معاون وزارت شهرسازی ایران روز سه شنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) در مراسم افتتاح پروژۀ خط آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد گفت که این خط در نهایت به افغانستان وصل شده و نقطۀ ترانزیت به آسیای میانه خواهد بود.

به نقل از ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، آقای خادمی خط آهن چابهار - زاهدان را سرآغاز خوب برای گسترش تجارت و ترانزیت میان ایران و کشورهای منطقه خواند.

معاون وزارت شهرسازی ایران، خط آهن چابهار- زاهدان را طولانی‌ترین مسیر خط آهن ایران خواند و گفت که با وصف محدودیت‌های مالی، کاراین پروژه پیشرفت خوبی دارد. او گفت که ریل گذاری ۱۵۰ کیلومتر این خط آهن تا پایان سال روان خورشیدی تکمیل خواهد شد.

به گفتۀ آقای خادمی قطارهای مسافربری با سرعت اعظمی ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باربری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت روی این خط آهن حرکت خواهند کرد.

وزارت شهرسازی ایران گفته است که این پروژه معاهدات و معاملات سه جانبۀ ایران، افغانستان و هند را تقویت می‌کند.

افغانستان که به گونۀ سنتی به بندرهای بحری پاکستان متکی بود، در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای را با ایران و هند امضا کرد تا از بندر چابهار برای حمل و نقل کالاهای تجارتی میان سه کشور استفاده شود.

افزون بر این حکومت افغانستان در سال‌های اخیر چندین مسیر دیگر تجارتی را با کشورهای آسیای میانه باز کرده و نیز دهلیز‌های متعدد هوایی میان افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه به فعالیت آغاز کرده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG