لینک های دسترسی

Breaking News

داعش یا طالبان، کی مسافران هزاره را کشت؟


اجساد مسافران هزاره روز گذشته به بسته‌گان شان در غزنی تحویل داده شد.
اجساد مسافران هزاره روز گذشته به بسته‌گان شان در غزنی تحویل داده شد.

پس از آنکه هفت مسافر هزاره در ولایت زابل سر بریده شد، چنین نگرانی بروز کرد که شاید هدف از کشتن آنان ایجاد اختلاف قومی و تنش مذهبی میان افغان ها بوده باشد.

مقامهای محلی و نمایندگان ولایت زابل در ولسی جرگه می گویند که جنگجویان داعش این هفت تن را سربریده اند.

عبدالقادر قلاتوال نمایندۀ زابل در ولسی جرگه می گوید که جنگجویان داعش در کنار ترویج اندیشۀ سلفی می خواهند که با دامن زدن اختلاف های قومی وضعیت را در افغانستان به سود خود متشنج سازند.

آقای قلاتوال به صدای امریکا گفت که صدها جنگجوی داعش در ولسوالی های دای چوپان، ارغنداب و خاک افغان ولایت زابل فعالیت دارند که در میان آنان تندروان پاکستانی، ازبکستانی، تاجیکستانی و شمار دیگر کشورها شامل اند.

در همین حال مطیع الله اباسین آگاه امور سیاسی می گوید که در ربودن و سپس کشتار مسافران هزاره، بیشتر طالبان دست داشته اند. او افزود که طالبان اکنون به چند گروه منقسم شده اند که یک گروه آن به داعش تمایل زیاد دارد.

آقای اباسین می گوید که گروگانان هزاره را نیز همین گروه سر بریده است تا از آن طریق سایر رقبای طالب خود را بدنام ساخته و در ضمن اختلافهای قومی را دامن بزنند.

داعش که نفوذ گسترده در عراق و سوریه دارد و در این دو کشور بیشتر مسلمانان شیعه را هدف قرار داده است، اکنون از برخی نقاط افغانستان نیز سر بلند کرده است. مقام های ارشد حکومت افغانستان، داعش را تهدید جدی و واقعی عنوان کرده اند.

واکنشها به کشتار هزاره ها

واکنشها در پیوند با کشتار هزاره ها در رسانه های اجتماعی گوناگون بوده است. یک صفحۀ طرفدار هزاره ها در فیسبوک این رویداد را تقبیح کرده و پشتونها را به کشتار هزاره ها متهم کرده است. این صفحه به سطح جهانی خواستار همدردی و جلوگیری از اینگونه کشتارها شده است.

در همین حال شماری از فعالان و چهره های برجستۀ سیاسی افغان در شبکه های اجتماعی ضمن ابراز همدردی با هزاره ها، خواستار آن شده است تا به این رویداد رنگ و بوی قومی داده نشود.

امرالله صالح رئیس روند سبز و رئیس پیشین ادارۀ امنیت ملی افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است "بیایید مسئله را ریشه یابی کنیم. بیایید همه را در به خاطر ریشه کن ساختن این زخم بی سر و نامعلوم شریک سازیم. حیات و عزت همه ی ما در وحدت و اتفاق ماست و این سر بریدن ها، دقیق هدف اش سر بریدن وحدت ماست."

این هفت نفر چندی پیش از ولایت غزنی ربوده شده بودند، اما با وجود تلاش حکومت محلی و بزرگان قومی رها نشدند. پ

شماری از فعالان اجتماعی با انتقاد از حکومت افغانستان گفته اند که رهبران حکومت در تلاش برای مهار ساختن شورشگری داعش و سایر گروه های دهشت افگن ناموفق بوده است.

هفت مسافر هزاره در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل سربریده شد، جاییکه به گفتۀ مقام های وزارت امور داخلۀ افغانستان، قوای امنیتی در آن حضور ندارد.

XS
SM
MD
LG