لینک های دسترسی

Breaking News

'نی' و 'سفما' خواستار تحقیق دولت درمورد کشته شدن خبرنگار افغان شد


توحیدی گفت "کشتن خبرنگاران که افراد ملکی و کارمندان خدمات عامه هستند از جملۀ جنایات جنگی به شمار می رود."
توحیدی گفت "کشتن خبرنگاران که افراد ملکی و کارمندان خدمات عامه هستند از جملۀ جنایات جنگی به شمار می رود."

'نی' و 'سفما'، دو مؤسسه حامی رسانه های آزاد از دولت می خواهند تا در مورد کشته شدن امید خپلواک، خبرنگار جوان افغان، تحقیق کند. 'نی' و 'سفما' در این مورد به روز یک شنبه با برگزاری کنفرانس های جداگانه در کابل ابراز نظر کرده اند.

'نی'، مؤسسه حامی رسانه های آزاد افغانستان، طالبان را مسؤول کشته شدن امید خپلواک، خبرنگار افغان، دانسته و خواهان تحقیق در این مورد شده است.

صدیق الله توحیدی، مسؤول دیدبان رسانه های 'نی'، به روز یک شنبه در یک کنفرانس خبری در این مورد گفت "کشتن خبرنگاران که افراد ملکی و کارمندان خدمات عامه هستند از جملۀ جنایات جنگی به شمار می رود، اگر کسی یا گروهی مسؤولیت کشته شدن آقای خپلواک را به عهده بگیرد یا نه، مشخصاً حمله کنندگان طالبان هستند که بر یک رسانه دولتی که از اماکن ملکی است حمله بردند. در جریان این حمله آقای خپلواک به شهادت رسیده است. به باور ما علت اصلی و قاتل اصلی، گروه طالبان اند و جنایت جنگی را مرتکب شده اند"

مسؤولین مؤسسه نی همچنان از دولت میخواهد که یکی از جاده های اصلی شهر ترینکوت را به عنوان داد خواهی به نام امید خپلواک خبرنگار جوان افغان نامگذاری کند.

این مسؤولین همچنان از دولت و مسؤولین رسانه ها خواستند تا خانواده های ژورنالستان را که در اثر حوادث در افغانستان جان های شان را از دست میدهند تحت حمایت قرار دهند.

امید خپلواک، خبرنگار ٢۵ ساله افغان بود که با رادیوی بی بی سی و آژانس خبری پژواک در ولایت ارزگان همکاری داشت که به روز پنج شنبه هفته گذشته در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای بین المللی کشته شد.

طالبان در صحبت با رسانه ها کشته شدن امید خپلواک توسط طالبان را رد کرده اند.

سفما یا انجمن آزاد خبرنگاران جنوب آسیا نیز با برگزاری نشستی به روز یک شنبه خواهان تحقیقات جدی در زمینه چگونگی کشته شدن امید خپلواک شده است.

احمد ضیاء بومیا، رئیس انجمن خبرنگاران جنوب آسیا، تأیید می کند که در مورد قتل امید خپلواک گمانه زنی ها و نظریات مختلف وجود دارد اما او می گوید باید این مسئله بصورت جدی ردیابی شود تا به این گمانه زنی ها پایان داده شود.

او به ادامه افزود "تعدادی به این نظر اند که گویا در اثر حمله انتحار کننده که بالای ولایت هجوم آورده بود کشته شده است، تعدادی هم می گویند که در اثر برخورد پولیس محل کشته شده و یکی از مقامات دولتی در انجا گفته که گویا احتمال دارد که اقای خپلواک در اثر تیراندازی هلیکوپترها که از سوی هوا به زمین صورت میگرفت و دشمنان دولت را هدف قرار میداد کشته شده باشد. چون اقای خپلواک وقتی که جسد اش پیدا شده، دیده شده که روی به دل افتاده بوده و مرمی از سوی پشت به بدنش اصابت کرده است."

به اساس معلوماتی که دیدبان رسانه ها نشر میکند، در اثر درگیری در نقاط مختلف افغانستان همه ساله به صورت اوسط حداقل سه خبرنگار درافغانستان جان خود را از دست میدهند. اکثر این خبرنگاران در مناطقی که جنگ جریان دارد و طالبان حضور فیزیکی دارند کشته شده اند.

اما موارد تهدید، خشونت و لت و کوب خبرنگاران بیشتر از سوی مسؤولین حکومتی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG