لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش دو برابر تلفات خبرنگاران در افغانستان


شش خبرنگار در یکسال در افغانستان کشته شد
شش خبرنگار در یکسال در افغانستان کشته شد
نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید که شمار تلفات خبرنگاران در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است و از آغاز سال روان تا کنون شش خبرنگار در افغانستان کشته شده است.

چگونگی آزادی بیان در یک دهه گذشته محور بحث های نشستی بود که امروز از سوی نی به مناسبت سوم می - روز جهانی آزادی بیان - در کابل دایر شد. در این نشست چالش هایی فرا روی آزادی بیان در افغانستان برشمرده شد.

صدیق الله توحیدی، مسوول دفتر نی می گوید که عدم تطبیق قوانین، لت و کوب و تهدید خبرنگاران از جمله چالش های عمده در افغانستان است که آزادی بیان را متاثر می سازد.

آقای توحیدی با اشاره به کشته شدن شش خبرنگار در جریان سال روان گفت که خشونت علیه خبرنگاران در مقایسه با یک سال پیش به گونۀ چشمگیر افزایش یافته است. او افزود که در سالیان پیش به گونۀ میانگین سه خبرنگار در خشونت ها در افغانستان جان خود را از دست می دادند.

صدیق الله توحیدی می گوید که شکایات خبرنگاران از سوی مسؤولین جدی گرفته نمی شود. او افزود که به همین سال، به انتقادات رسانه های پرداخته نمی شود.

از سوی دیگر، مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ از عملکرد برخی رسانه ها انتقاد می کنند و می گویند بخشی از خشونت ها علیه خبرنگاران از عدم رعایت اصول خبرنگاری ناشی می شود.

سیمین حسن زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که یکی از عوامل مشکل ساز در کار رسانه ها، رعایت نکردن اخلاق مسلکی و حرفه یی شماری از دست اندرکاران رسانه های نوپا می باشد.

عبدالحمید مبارز، رئیس اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان می گوید از نه دهه به اینسو تلاش های فراوانی برای نهادینه کردن آزادی بیان صورت گرفته است، اما تحولاتی که در این مدت رخ داده است، آزادی بیان را در افغانستان به شدت صدمه رسانده است. او می گوید که آزادی بیان نباید یک پدیده غربی و به عنوان هدیۀ کشور دیگری به افغانستان پنداشته شود.

آقای مبارز همچنان می گوید که در بیش از یک دهۀ گذشته، در کنار چالش ها، آزادی بیان دست آورد های چشمگیری در افغانستان داشته است. او هشدار داد که حکومت آیندۀ افغانستان نیز باید در نهادینه سازی آزادی بیان با رسانه ها همکاری کند، در غیر آن با واکنش جدی خانوادۀ رسانه یی روبرو خواهد شد.

در همین حال مسوولین دیدبان رسانه ها و ژورنالستان افغان با انتقاد از تصویب نشدن قانون دسترسی به اطلاعات تاکید می کنند که این قانون باید هر چه زودتر تصویب شود.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در پاسخ به این درخواست رسانه ها گفت که قرار است این قانون در آینده نزدیک از سوی نهاد های تقنینی تصویب شود.

با وصف پیشرفت های قابل ملاحظه در زمینۀ آزادی بیان، افغانستان باز هم در میان کشور هایی رده بندی شده است که خطرناکترین محل برای کار رسانه یی می باشد که عمده ترین دلیل آن نا امنی و خشونت های بی رویه در اکثر بخش های آن کشور عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG