لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست علمای دینی از گروه طالبان و حکومت افغانستان


عالمان دین در افغانستان پس از دو روز مشوره دربارۀ چگونگی تأمین صلح در کشور، قطعنامه ای را صادر کردند که در آن از طالبان خواسته شده تا به گفتگو های صلح بین الافغانی حاضر شوند و هر خواست و تقاضایی که دارند، در میز گفتگو مطرح کنند .

در بخش دیگری این قطعنامه آمده است که طالبان به گونۀ جدی از حمله های انتحاری و انفجاری که سبب تلفات غیر نظامیان و تخریب تاسیسات می شود، جلوگیری کنند .

علمای دینی افغان که قطعنامۀ شان را در ۲۷ ماده تنظیم کردند، از حکومت وحدت ملی نیز خواستند که در گفتگوهای صلح با طالبان از حوصله مندی و تحمل کار گیرد .

این علمای دینی که از ۳۴ ولایت افغانستان در کابل تشکیل جلسه دادند، گفتند که طالبان باید گروه هایی را که با تروریستان خارجی مرتبط بوده و در میان آنان رخنه کرده اند، و به ارزش های اسلامی و افغانی ارج قایل نیستند، از صفوف شان بیرون کنند .

خواست دیگر علمای افغانستان این است طالبان باید در گفتگوهای صلح، گروهی از علمای دین را به شورای عالی صلح افغانستان معرفی کنند.

مولوی عطاالله فیضانی، یک عالم دین که در نشست علمای أفغانستان اشتراک ورزیده بود، در سخنانش گفت که طالبان باید "به احترام آرزوی صلح مردم افغانستان، به گفتگو های بین الافغانی حاضر شوند و هرگونه خواست و تقاضایی را که دارند، در میز گفتگو ها مطرح کنند و در همه بخش ها، ازجنگ، حملات انتحاری و انفجاری، و نیز از کشتن غیرنظامیان به گونۀ جدی خودداری کنند."

در قطعنامه عالمان دین افغانستان از جامعه جهانی نیز خواسته شده که برای تامین صلح و ثبات در این کشور صادقانه تلاش کنند و کشور های همسایه باید از مداخله شان در مسایل افغانستان دست بکشند، اما از آنان خواستند که برای تامین صلح و ثبات افغانستان همکاری کنند.

شورای عالی صلح افغانستان قبل از این گفته بود که این نهاد روی ایجاد دفتر به مخالفین مسلح، خروج نیروهای خارجی، اصلاحات، آزادی زندانیان آنها و خارج کردن اسامی شان از فهرست سیاه، با مخالفین آمادۀ گفتگو است.

محمداکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح در نخستین روز کنفرانس دو روزۀ علمای دینی گفت که مخالفان مسلح هر خواستی که دارند، شورای عالی صلح متعهد به زمینه‌سازی و میانجیگری در آن رابطه است.

آقای خپلواک تأکید کرد "ما می‌گوییم که صلح با عزت می‌خواهیم، ما تسلیمی نمی‌خواهیم، ولی ما می‌گویم برای آغاز مذاکرات هیچ قید و شرطی نداریم، آنها هر موضوعی که دارند، از طریق گفتگو مطرح سازند".

از سوی دیگر، محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت که در حال حاضر، تلاش‌های جدی و امیدوارکننده برای آغاز مذاکرات رسمی صلح با مخالفین مسلح جریان دارد.

XS
SM
MD
LG