لینک های دسترسی

Breaking News

بازگیری زمین های غصب شده در کندهار


مقام های محلی در ولایت کندهار می گویند که بیش از ۲۵۰۰ جریب زمین دولتی که از سوی زورمندان غصب شده بود، دوباره به دولت سپرده شده است و بیش از این ملکیت های شخصی و دولتی از سوی کسی غصب نخواهد شد.

آنان اطمینان می دهند که دیگر اجازه نخواهند داد تا در شهر و ولسوالی های آن ولایت زمین های دولتی یا ملکیت های مردم از سوی زورمندان غصب شود.

عبدالقدیم پتیال، معاون والی کندهار می گوید که بر اساس فرمان ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیونی تشکیل شده است تمام زمین های غصب شده را از زورمندان بازمی گیرد.

پتیال می گوید که تصفیۀ تمام ملکیت ها آغاز شده است و تا کنون بیش از ۲۵۰۰ جریب زمین غصب شدۀ دولتی تثبیت و به حکومت باز گردانده شده است.

عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار می گوید که رئیس جمهور برایش امر کرده است که تمام زمین های غصب شدۀ دولتی پس گرفته شود.

قوماندان امنیۀ ولایت کندهار می گوید که حشمت خلیل کرزی، عبدالرازق شیرزی و روح الله افرادی اند که بیشترین ساحات زمین های دولتی را در اختیار داشتند که اکنون این زمین ها پس گرفته شده و در اختیار ادارات مربوطۀ دولتی قرار گرفته است.

واکنش ها

اما حشمت خلیل کرزی می گوید که در زمینی که مساحتش ۱۱۳ جریب است هوتل ساخته و حدود چهار میلیون دالر را به مصرف رسانده است.

کرزی می گوید که این زمین قبالۀ ۷۰ ساله دارد. او می افزاید که به دلیل تضاد های شخصی و خانوادگی در مطبوعات به عنوان غاصب معرفی شده است که یک اقدام غیر اصولی و غیر قانونی است.

حشمت خلیل کرزی می گوید که اگر در افغانستان واقعاً قضا وجود داشته باشد، پیش از اینکه یک فرد به عنوان غاصب معرفی شود باید شواهد و اسناد مورد بررسی قرار بگیرد.

عبدالرازق شیرزی نیز قباله های زمین هایش را به رسانه ها نشان داده گفت که این زمین ها را از شخص دیگری خریداری کرده است. شیرزی می گوید که اگر ثابت شود که وی زمین ها را غصب کرده است، همه را به دولت باز خواهد گرداند.

اما محمد عمر عمر، شاروال کندهار می گوید که اسناد زمین های مذکور از سوی کمیسیون بررسی املاک ارزیابی شده است که به گفتۀ وی به دلیل غیرقانونی بودن آن، تصمیم به تصفیۀ ملکیت های آقای شیرزی گرفته شده است.

غصب زمین از سوی افراد زورمند و برخی حلقات در داخل دولت از نگرانی هایی است که همواره از سوی شماری از فعالان جامعه مدنی و نهاد های حقوقی بشر مطرح شده است.
XS
SM
MD
LG