لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: جنگ کندز هزاران نفر را بیجا کرده است


طالبان در دروازه های شهر محلات بازرسی را ایجاد کرده اند
طالبان در دروازه های شهر محلات بازرسی را ایجاد کرده اند

هیئت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما از اعدام های فراقضایی، آدم ربایی، محرومیت مردم از مراقبتهای درمانی و محدودیت بر حرکت شهروندان به بیرون از شهر کندز ابراز نگرانی کرده است.

یوناما گفته است که جنگ سه روز گذشته در کندز صد قربانی گرفته و حدود ۶۰۰۰ نفر را بیجا کرده است، اما وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که از شروع درگیری در کندز تا کنون ۴۳ نفر کشته و بیش از ۳۳۰ نفر دیگر زخمی شده است که اکثر قربانیان غیرنظامیان اند.

یوناما همه طرفهای درگیر در کندز را به رعایت از قوانین جهانی بشردوستانه، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و احترام به حقوق بشر مکلف دانسته است.

پیشروی طالبان

این در حالی است که افزون بر شهر و دو ولسوالی کندز، علی آباد سومین ولسوالی آن ولایت امروز به تصرف طالبان در آمد و مسیر نیروهای کمکی را که از مزار شریف به سمت کندز در حرکت بودند، مسدود کرد.

بالاحصار کندز که یکی از مراکز استراتیژیک نظامی در مرکز آن ولایت است، پس از دو روز محاصره امروز به تصرف طالبان در آمد و سربازان موجود در آن ساحه خود را به طالبان تسلیم کردند.

وضعیت کنونی شهر کندز
وضعیت کنونی شهر کندز

جنگ سه روزه تقریباً همه امکانات و سهولت های ابتدایی زندگی مردم را از بین برده است، جریان آب و برق قطع شده است، دروازه های مکاتب و پوهنتونها بسته است و شفاخانه ها از زخمی شده‌گان غیرنظامی پر است.

بسم الله باشندۀ شهر کندز می گوید که مردم شهر در خانه های شان پنهان بوده و دوکانهای شهر همه بسته است. برخی گزارشهای تایید نشده حاکی است که حتا یک قرص نان به ۵۰ افغانی به فروش می رسد.

چپاول شهر

طالبان در درون شهر سوار بر موتر و موترسایکل گزمه کرده و شماری از نیروهای تازه دم طالبان از ولسوالی دشت ارچی به شهر کندز مواصلت کرده اند. گزارشهایی هم وجود دارد که با ورود طالبان به شهر، بازار صرافی، طلا فروشی ها و بانکها چور شده است.

عبدالله باشندۀ بندر امام صاحب شهر کندز به صدایی امریکا گفت که طالبان عصر روز وارد شهر شدند و پس از آن هرج و مرج در داخل شهر آغاز شد. او گفت که دفاتر دولتی و موسسات خارجی همه چور شده و برخی از این دفاتر به آتش کشیده شده است.

فعالان جامعۀ مدنی در کندز می گویند که طالبان شماری از مراکز رسانه یی را در شهر چور کرده و شماری را هم به آتش کشیده اند. شیر عالم یک عضو انجمن فرهنگی کندز گفت که رادیو تلویزیون های روشنی و خاور چور شده است.

شیر عالم به صدای امریکا گفت که جنگجویان طالب و کسانی که با آن گروه همدردی دارند، به نیت چور و چپاول وارد شهر کندز شده و در شهر مسلحانه گشت و گذار کرده و هرجایی را که طبع شان شد، تاراج می کنند.

برخی از باشندگان شهر کندز به صدای امریکا گفتند که در صفوف جنگجویان طالبان، کودکان و نوجوانان هم شامل اند که پارچه های سفید مزین با کلمۀ شهادت را به سرهای شان بسته اند.

ضربۀ اقتصادی

درگیریهای اخیر در شهر کندز، سیستم واردات و صادرات را در شیرخان بندر متاثر ساخته است، اما به به تاسیسات دولتی و خصوصی در این بندر کدام زیانی نرسیده است.

محمد اسلم یکی از کمیشنکاران شیرخان بندر به صدای امریکا گفت که از آغاز درگیری در شهر کندز تا کنون، مراودات و همه امور تجارتی در شیرخان بندر به کلی متوقف شده است.

طالبان در حالی در شهر کندز به پیشروی ادامه می دهند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته به مردم اطمینان داد که کندز تحت مدیریت است و نیروهای امنیتی افغان سرگرم پاکسازی شهر از وجود شورشیان اند.

XS
SM
MD
LG