لینک های دسترسی

Breaking News

یک میلیون کودک افغان مبتلا به سوء تغذیه است


از هر صد کودک زیر سن پنج سال ۴۲ تن آن مبتلا به سوء تغذیه است
از هر صد کودک زیر سن پنج سال ۴۲ تن آن مبتلا به سوء تغذیه است

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که یافته های بررسی تغذیه که از سوی این وزارت در ۳۴ ولایت انجام شده نشان می دهد که ۴۱.۹ در صد کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان مبتلا به سوء تغذیه استند.

اما مقامات وزارت صحت عامه میگویند این بررسی که پس از ده سال در سال ۱۳۹۲ انجام شده نشان می دهد که از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۳ در رقم کودکان مبتلا به سوء تغذیۀ مزمن ۲۰ در صد کاهش به عمل آمده است.

یافته های این بررسی رقم کودکان مبتلا به سوء تغذیه را نزدیک به یک میلیون تن نشان می دهد. همچنان بررسی نشان می دهد که شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیۀ حاد در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۴ از ۷.۴ در صد به ۹.۵ در صد افزایش یافته است.

ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان در مراسم نشر این بررسی گفت که در سال ۲۰۰۴ رقم کودکان متبلا به سوء تغذیه به ۶۰.۵ در صد می رسید اما در سال ۲۰۱۳ این رقم تا ۴۱.۹ در صد کاهش یافته است.

بررسی وزارت صحت افغانستان بیشتر بر وضعیت سوء تغذیه کودکان زیر سن پنج سال، زنان در سن باروری، دختران بالغ و افراد کهن سال تمرکز داشته است. بررسی خانه به خانه بوده و بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۸ هزار خانواده که ۲۲ هزار کودک و ۱۱ هزار مادر در آن شامل بوده انجام شده است.

بهبود صحت باروری

یافته های این سروی همچنان نشان دهندۀ بهبود در تغذیه زنان سنین مختلف بوده و نشان می دهد که مشکلاتی چون کم خونی، کم وزنی، کمبود آهن و کمبود آیودین در میان زنان کاهش یافته است.

خانم دلیل گفت که ابتلا به سوء تغذی در میان زنان در سن باروری - از سن ۱۵ الی ۴۹ سال- در مقایسه با سال ۲۰۰۴ که آخرین بررسی از این نوع انجام شده بود، حدود شش در صد کاهش را نشان می دهد. که به گفتۀ وی دلیل آن بلند رفتن آگاهی مردم از شیوه های تغذیه است.

یافته های این بررسی نشان میدهد که میزان سوء تغذیه در میان کودکان در بیست ولایت از حد اوسط بالاتر است که ولایات شمال، شمالشرق و مرکز در آن شامل است.

این بررسی که یونسف یا صندوق ملل متحد برای کودکان نیز در آن همکاری کرده است نشان می دهد که کودکان و زنان در افغانستان از نظر سوء تغذیه مزمن نسبت به پاکستان و ایران در وضعیت بهتری قرار دارند.

وزارت صحت عامه می گوید که این بررسی را در اختیار تمام نهاد های ملی و بین المللی که در افغانستان فعالیت دارند قرار می دهند تا در کنترول سوء تغذیه از آن استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG