لینک های دسترسی

Breaking News

آمار معتادین مواد مخدر در جوزجان رو به افزایش است


داکترعبدالغفار خوشیوال، مسوول شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین مواد مخدر درشهرشبرغان ولایت جوزجان، در مورد شمار معتادان، میگوید که سروی مشخص در این زمینه وجود ندارد؛ اما به گونۀ تخمینی حدود ده هزار باشندۀ ولایت جوزجان به موادمخدر معتاد اند.

به گفته داکتر خوشیوال، از اغاز سال جاری خورشیدی تا اکنون ۳۶۰ معتاددرشفاخانۀ ۵۰ بستر تداوی معتادان، مداوا شده اند و در حال حاضر نیز ۵۰ تن تحت تداوی قرار دارند .

" سال گذشته آنها در این شفاخانه طی شش ماه نخست سال ۳۰۰ معتاد را تداوی کرده بودند در حالیکه رقم معتادین در شش ماه اول سال روان به ۳۶۰ تن رسیده است".

داکتر خوشیوال، دلیل رو آوردن باشندگان این ولایت را به موادمخدر،فروش این مواد به گونۀ آزاد در بازارهای ولایت جوزجان و مشکلات اجتماعی خواند.

" دلیل اینکه شماری از افراد به اعتیاد رو می‌آورند فقر, مهاجرت , بیکاری و جنگ است که مردم را دچار استرس می‌سازد و شماری از آنها به اعتیاد رو می‌آورند ."

آمار معتادین در جوزجان رو به افزایش است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00

در همین حال، شماری از معتادین موادمخدر نیز، از فروش علنی مواد مخدر در برخی دکاکین و رستورانت‌ها صحبت می‌کنند.

جمال، که به موادمخدر معتاد است، گفت مواد مخدر آشکارا در بازار به فروش می‌رسد؛ اما کسی جلو آنرا نمی‌گیرد.

او در مورد چگونگی رو آوردنش به موادمخدر گفت" به شکل نا آگاهانه به تریاک عادت کردم , در ایر ان با کسانی زنده گی میکردم که آنها تریاک دود میکردند و پس از مدتی دریافتم بدون آنکه بدانم که مه هم تریاکی شدیم. از این کار لذت نمیبرم از خانواده ام رانده شده ام , یک پسر شش ساله هم دارم. شب ها در پارک میخوابم".

محمد حکیم یکی دیگر از معتادین،میگوید که فقر اقتصادی سبب شد که به موادمخدر رو آورد.

" تجارت میکردم، از پاکستان مال میارودم ولی در کار تجارت خود پسمان و قرضدار شدم. هر روز پشت خانه قرضدار ها میامد و من ناگزیر شدم خانه را ترک گویم و به اینجا پناه بیارم".

این معتادان از حکومت افغانستان می‌خواهند تا زمینۀ کار را برای شان فراهم سازد.

در همین حال، سمونوال عبدالحفیظ خاشی، آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت جوزجان میگوید، چندین بار با همکاری ریاست صحت عامۀ این ولایت، معتادان را از سطح شهر، جمع آوری کرده اند و به مرکز تداوی انتقال داده اند.

" اما شماری از افراد , معتادین را از ولایات فاریاب , سرپل و بلخ اینجا میارند و آنها را در شهر رها کرده خود پشت کار شان میروند ."

از سوی دیگر، مغفرت صمیمی، رئیس شبکه نهادهای جامعه مدنی در ولایت جوزجان، از دولت افغانستان می‌خواهد تا برای معتادانی که مداوا می‌شوند، زمینۀ کار را فراهم سازند.

درحال حاضر یک مرکزتداوی معتادین ۵۰ بستر در شهر شبرغان و یک مرکز تداوی ۲۰ بستر در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان فعالیت دارند که در هر ماه حداقل هفتاد تن دراین مراکز مورد تداوی قرار میگیرند .

XS
SM
MD
LG