لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از حضور هشتادهزار معتاد در بلخ


رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ می گوید، دست کم هشتاد هزار نفر در این ولایت به مواد مخدر معتاد اند و شمار آنان نیز با گذشت هر سال افزایش می یابد.

محمدرحیم رحمان اوغلی می افزاید بیشتر کسانی که معتاد شده اند در اثر بیکاری و هم نشینی با دوستان معتاد بوده است.

"در دو سال گذشته هیچ سروی در ولایت بلخ انجام نشده است، قبلا یک سروی با هماهنگی دفتر UNDC دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل با هماهنگی ریاست مبارزه با مواد مخدر انجام شده بود که در آن سروی تعداد هشتاد هزار تن را در ولایت بلخ معتاد به مواد مخدر نشان داده بودند"

مسوولین اداره مبارزه با مواد مخدر دسترسی آسان معتادان را به مواد مخدر یکی از علت های بنیادی افزایش شمار معتادان در این ولایت دانسته می گویند که مرکزهای فروش مواد مخدر در بخش های گوناگون این ولایت وجود دارد.

با اینهم ریاست مبارزه با مواد مخدر بلخ می‌گویند که تلاش‌ها جریان دارد تا جلو فروش مواد مخدر گرفته شود و قاچاقبران به پنجه قانون سپرده شود.

از سویی هم شماری از معتادان که به مواد مخدر گرفتار شده اند از اعتیاد شان سخت پشیمان اند و از رفتار خشونت آمیز مردم با معتادان مواد مخدر شکایت دارند.

غلام یحیا یکی از این معتادان با اشاره به اینکه معتادان مواد مخدر بیمار استند نه خلاف کار، می‌گوید مردم آنان را به حیث یک جانی و خلافکار می شناسد.

این معتادان می گوید که به گونه آسان به مواد مخدر دسترسی دارند.

"مردم معتاد را جانی میشناسند و ما مواد را. هستند کسانی که از راه های گوناگون مواد مخدر را به دست ما قرار میدهند. به ما پیسه میدهند و هر کسی که اینجا میاید میداند که کجا به فروش میرسد. از هر مقام دولتی هم که پرسان کنید، راحت میتواند جواب سوال شما را بدهد."

از سوی هم، عبدالرزاق قادری آمر امنیت پولیس بلخ می گوید که تلاش می ورزد تا جلو فروش و قاچاق مواد مخدر در این ولایت را بگیرد.

"مواد مخدر به شکل مخفیانه به معتادین توزیع میشوند، تلاش جدی پولیس مبارزه با مواد مخدر جریان دارد اما هنوز کمبودات وجود داردونواقصات زیاد است."

وی می پذیرد که مرکزهای فروش ثابت و سیار مواد مخدر در مزارشریف فعالیت دارند اما از تلاش ها برای بسته کردن این مرکزها سخن می گوید.

XS
SM
MD
LG