لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: داعش در افغانستان تهدید واقعی است


اتمر خواهان کمک بین المللی شد
اتمر خواهان کمک بین المللی شد

مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید که گروه داعش اکنون به یک تهدید واقعی در افغانستان مبدل شده است، زیرا به گفتۀ وی تنها طالبان ناراضی از حکومت شامل این گروه نبوده بلکه جنگجویان افغان داعش حالا با رهبری آن گروه در عراق و سوریه ارتباطات بنیادی برقرار کرده اند.

محمد حنیف اتمر گفت "جنگجویان افغان گروه داعش روابط عمیق را با آن گروه تامین کرده اند. گروه داعش آنان را دستور می دهد و کنترول می کند. گروه داعش آنان را تمویل می کند و برایشان خط مشی می دهد. بناً ما هیچ شک در مورد آنان نداریم."

آقای اتمر گفت که حکومت افغانستان از ده ماه پیش با درک تهدید داعش، این گروه را هدف نظامی خوانده و به تعقیب عمال آن پرداخته است. او افزود که حامیان گروه داعش توانسته اند در مناطق سرحدی ولایت ننگرهار بروز کنند و در برابر نیروهای افغان و جنگجویان طالب بجنگند.

آقای اتمر در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که برای پاکسازی چهار ولسوالی که تحت کنترول این گروه قرار داشته، عملیات پاکسازی صورت گرفته است.

آقای اتمر گفته است که افغانستان یک بار دیگر با خطر مبدل شدن پناهگاه امن برای شورشیان قرار گرفته است. او برای جلوگیری از این خطر خواهان حمایت نظامی ایالات متحده و ناتو شد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که القاعده، طالبان، داعش، شبکۀ حقانی و سایر گروه هایی که با طالبان ارتباط دارند، تغییر شکل داده اند. آقای اتمر گفت که تغییر شکل این گروه ها نباید به عنوان ضعف آنان تعبیر شود و نباید تصامیم شتابزده اتخاذ شود.

محمد حنیف اتمر گفته است که این گروه ها خارج از کشور تمویل می شوند و نیز پس از پایان یافتن ماموریت نظامی نیروهای خارجی در افغانستان از نقاط ضعف نیروهای افغان بهره برداری می کنند.

آقای اتمر همچنان گفته است که برای مؤفقیت روند صلح افغانستان، پاکستان باید از نفوذ خود بر طالبان کار گرفته و آن گروه را مجبور به توقف اعمال فجیع و کشتار مردم در افغانستان سازد.

پاکستان میزبان نخستین دور مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان بود اما با اعلان مرگ ملا محمد عمر این روند با بی سرنوشتی دچار شده است.

XS
SM
MD
LG