لینک های دسترسی

Breaking News

وکلا: همکاری استخباراتی با پاکستان خلاف منافع ملی است


حکومت افغانستان می گوید که در گذشته نیز این گونه تفاهم هایی بین کابل و اسلام آباد صورت گرفته بود
حکومت افغانستان می گوید که در گذشته نیز این گونه تفاهم هایی بین کابل و اسلام آباد صورت گرفته بود

ولسی جرگۀ افغانستان از تفاهم اخیر میان اداره های استخباراتی افغانستان و پاکستان انتقاد کرده و شماری از وکلا آن را "معاملۀ خطرناک با دشمن دیرینه" خوانده اند.

در یادداشت تفاهمنامه میان افغانستان و پاکستان که به تازگی به امضا رسید، در مورد آموزش و تجهیز کارمندان امنیت ملی افغانستان از سوی ادارۀ استخبارات پاکستان توافق شده است.

مولوي عبدالرحمان رحماني نماينده مردم بلخ در جلسۀ روز دوشنبه ولسی جرگه استخبارات را "چشم، گوش وقلب نظام" خواند و گفت "با امضاي اين تفاهمنامه [افغانستان] گوش خود را کر، چشم خود را کور و قلب خود را سیاه کرده است."

احمد شاه رمضان عضو دیگر ولسی جرگه این امضای این تفاهمنامه را اقدام "بی شرمانه" خواند و گفت که مردم و دولت افغانستان می دانند که "استخبارات پاکستان به افغانستان انتحاری، طالب و داعش می فرستد."

اما ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این انتقادها گفته است که از سند یادشده سوء برداشت شده است.

اجمل عبید عابدی، سخگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که در تفاهمنامۀ امضا شده میان دو کشور، موضوع آموزش و تجهیز کارمندان استخبارات افغانستان جا نداشته و فقط بر مبارزۀ مشترک با دهشت افگنی تاکید دارد.

آقای عابدی می گوید که در گذشته نیز چنین تفاهم هایی میان دو کشور وجود داشت.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:18 0:00

آقای عابدی به صدای امریکا گفت که افغانستان و پاکستان با تهدیدهای مشترک روبرو اند و این تفاهمنامه به منظور هماهنگی در پاسخدهی دو کشور به چنین تهدیدها می باشد. او افزود که در گذشته نیز چنین توافقنامه هایی بین دو کشور امضا شده بود.

ریاست امنیت ملی افغانستان نیز روز دو شنبه در یک کنفرانس خبری به ارایۀ جزئیات تخنیکی این توافقنامه پرداخته و گفت که سند یاد شده خطوط اساسی مبارزه با تهدیدها، تبادل تخنیکی و مبارزه با دشمن را به گونۀ روشن برجسته می سازد.

این سند همچنان نهاد های استخباراتی دو کشور را قادر می سازد تا از داخل کشور های شان از مظنونان حملات دهشت افگنی به گونۀ مشترک تحقیق کنند.

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با انتقاد از امضای این تفاهمنامه در صفحۀ فیس بوکش نگاشته است که اگر افغانستان به طور قسمی یا کلی به این توافقنامه عمل کند، در واقع پرده از توانایی های کوچک استخباراتی خود بر می دارد.

آقای صالح استدلال کرده است که با این رخنۀ اطلاعاتی رویای دیرین و شیرین آی اس آی که تسلط رسمی و نهادینه اطلاعاتی در افغانستان می باشد، برآورده خواهد شد.

با اینحال، ولسی جرگۀ افغانستان در پایان جلسۀ روز دوشنبه به یک کمیتۀ متشکل از کمیسیون های امنیت داخلی، دفاع ملی و امور بین المللی وظیفه داد تا در این مورد از مسوولان امنیتی توضیحات گرفته و گزارشی را در این مورد به جلسۀ عمومی مجلس پیشکش کند.

مقام های افغان از دیر زمان ادارۀ استخبارات پاکستان را به همکاری با طالبان متهم می کنند. گروهی که اکثر مراکز فرماندهی آن در پاکستان بوده و حملات بر ضد نیرو های افغان در آنجا طراحی می شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG