لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای جلب حمایت جهان اسلام از روند صلح


زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان
زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان

حکومت افغانستان با هدف جلب پشتیبانی کشور های اسلامی برای روند صلح، در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی درعربستان سعودی شرکت می کند.

حکومت افغانستان تلاش می کند تا در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی حمایت کشور های شرکت کننده را به روند صلح جلب کند. قرار است این اجلاس به روز های دو شنبه و سه شنبه در شهر مکۀ عربستان سعودی برگزار شود.

اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی روی چالش های موجود در کشور های اسلامی به ویژه مشکلات مسلمانان در مالی، برما، فلسطین و سوریه بحث خواهد کرد.

زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان که به منظور شرکت در این اجلاس روز یک شنبه عازم جده شد، قرار است در این نشست مهم جهان اسلام حمایت بیشتر را برای روند صلح در افغانستان جلب کند.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که هیئت افغانستان در این نشست در کنار ابراز نظر پیرامون اجندای نشست، حمایت عملی و همه جانبه جهان اسلام از روند صلح و نیز تقبیح و نکوهش از دهشت افگنی بین المللی و حفظ دستآورد های ده سال اخیر در کشور تاکید خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موقف افغانستان در رابطه به مشکل سوریه گفت که افغانستان خواستار آن است تا مشکل سوریه از ورای گفتمان و مذاکره حل شود، نه کاربرد سلاح و خشونت. اما چندی پیش افغانستان از طرح صلح کوفی عنان، نمایندۀ بین المللی برای سوریه پشتیبانی کرده بود.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی با توجه به اینکه عربستان سعودی در ایجاد طالبان نقش داشته است، به تلاش های تازۀ حکومت افغانستان در راستای تقویت روند صلح خوشبینی چندانی ندارد.

آقای مژده اضافه می کند که از این نشست نباید انتظار دستآورد چشمگیری را داشت، زیرا حضور نیرو های خارجی در افغانستان که در سراسر دنیا نسبت به آن به دیدۀ شک نگریسته می شود، موقف ضعیفی را به جانب افغانستان خواهد بخشید.

اما محمد اسماعیل قاسمیار، مسوول روابط بین المللی شورای عالی صلح با خوشبینی از نتایج این اجلاس می گوید که کشور های عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و چند کشور اسلامی دیگر از روند صلح افغانستان به سطح منطقه و فراتر از آن پشتیبانی می کنند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG