لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجۀ افغانستان سفیر پاکستان را احضار کرد


افغانستان تا حال چنیدن بار از حملات راکتی پاکستان اعتراض کرده است
افغانستان تا حال چنیدن بار از حملات راکتی پاکستان اعتراض کرده است

وزارت خارجۀ افغانستان به خاطر حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر روستاهای مرزی ولایتهای ننگرهار و کنر که منجر به تلفات غیرنظامیان افغان شد، سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان ضمن ابراز نگرانی و اعتراض از حملات اخیر به سید ابرار حسین سفیر پاکستان در کابل گفته است که ادامۀ این وضعیت بر روابط دو کشور صدمۀ سنگین وارد می کند.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده است که پرتاب ۵۳ مرمی سلاح سنگین از سوی نظامیان پاکستانی بر روستاهای مرزی ولسوالی نازیان ولایت ننگرهار و ولسوالی های ناری و شیگل ولایت کنر، منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی به شمول یک زن و زخمی شدن دو نفر دیگر شده است.

وزارت خارجۀ افغانستان این حملات را نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان پنداشته و آن را در مغایرت کامل با اصول حسن همجواری و خلاف حقوق و موازین پذیرفته شدۀ بین المللی خوانده است.

حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر ولایتهای مرزی افغانستان موضوع تازه نیست و باربار سبب اعتراض شدید افغانستان و احضار سفیر پاکستان به وزارت خارجۀ افغانستان شده است.

در گذشته مقام های پاکستان می گفتند که حملات راکتی نظامیان آن کشور بر ساحات مرزی در افغانستان به خاطر هدف قراردادن تندروانی است که پس از حمله بر نظامیان پاکستانی، خود را در ساحات مرزی افغانستان پنهان می کنند.

این در حالی است که روابط کابل و اسلام آباد در این اواخر رو به بهبود نهاده است و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چندین بار تکرار کرده است که به دشمنی اعلام ناشدۀ افغانستان و پاکستان پایان خواهد داد.

حکومت پاکستان نیز وعدۀ همکاری برای تامین صلح و ثبات در افغانستان را داده و دو هفته پیش زمینۀ نخستین دیدار مستقیم بین نمایندگان حکومت افغانستان و اعضای گروه طالبان را فراهم کرد. افغانستان و ایالات متحده امریکا از نقش پاکستان برای تسهیل این دیدار ستایش کرد.

XS
SM
MD
LG