لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان افغان آمادۀ پاسخگویی به حملات پاکستان


رئیس جمهور افغانستان به نیرو های مسلح آن کشور دستور آمادگی برای پاسخ متقابل به حملات از آن سوی خط دیورند را داده است.

این اقدام پس از حملات مکرر راکتی و بمباردمان اخیر هیلی کوپتر های نظامی پاکستان بر روستا های مرزی در ولایت های کنر و نورستان اتخاذ می شود.

بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان روز شنبه خطاب به نمایندگان در ولسی جرگه گفت که به دستور حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، از چهار تا پنج روز به اینسو نیرو های افغانستان احضارات و آمادگی به ضد حمله دارند.

آقای محمدی، در پاسخ به پرسش های پیهم نمایندگان مردم، عدم پاسخگویی به حملات راکتی پاکستان را منوط به تصامیم سیاسیون افغانستان عنوان کرد.

اما به گفتۀ برخی وکلای مردم در ولسی جرگه، برای دفاع از کشور، مردم و تمامیت ارضی که "حق مسلم است به تصمیم سیاسی و فیصلۀ کلان" نیازی نیست.

وزیر دفاع افغانستان همچنان از بی تفاوتی و عدم همکاری نیرو های بین المللی در خصوص این رویداد شکایت کرد.

پیشتر از این، جنرال جوزف دنفورد، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان در دیدار با رئیس جمهور کرزی از حملات راکتی نظامیان پاکستان بر افغانستان ابراز بی خبری کرد و گفت که رسانه ها به این موضوع به گونۀ "مبالغه آمیز" پرداخته است.

در همین حال نمایندگان مردم در ولسی جرگه از بی توجهی حکومت به مشکلات کنر، به ویژه حملات راکتی نیرو های پاکستانی به شدت انتقاد کردند.

شکریه بارکزی، عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه گفت که "ما درکنار ناتوانیهای زیاد به انجام کار های خانگی خود هم ناکام می باشیم."

مقام های امنیتی افغان که به خاطر افزایش نا امنی و تدابیر امنیتی برای دور دوم انتخابات به مجلس استماعیۀ ولسی جرگه احضار شده بودند، از برگزاری انتخابات در فضای امن اطمینان دادند.

واکنش پاکستان

در همین حال مقامات نظامی پاکستان ادعا دارند که ۱۶ تندرو و یک سرباز پاکستانی در حمله بر چندین پوستۀ نظامی در امتداد خط دیورند در منطقۀ قبایلی باجور کشته شدند.

اردوی پاکستان گفته است که یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفری شورشیان بامداد شنبه از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و بر چندین پوستۀ نظامی آن کشور حمله کردند.

در این درگیری که چندین ساعت به درازا کشید، نیرو های پاکستانی از هیلیکوپتر های نظامی برای هدف قرار دادن شورشیان کار گرفتند.

شجاع الملک جلاله، والی کنر می گوید که هیلیکوپتر های نظامیان پاکستانی وارد قلمرو افغانستان شده و ساحۀ گوریگا در ولسوالی دانگام ولایت کنر را به گونۀ وقفه یی بمباردمان کردند.

به گفتۀ آقای جلاله در این رویداد چهار غیر نظامی افغان کشته و ده غیر نظامی دیگر زخمی شده است. اما مقامات پاکستانی در مورد وارد شدن نیرو های آن کشور به افغانستان، ابراز نظری نکرده اند.

حملات راکتی از آن سوی خط دیورند بر قلمرو افغانستان از دیر باز مایۀ کشیدگی میان کابل و اسلام آباد بوده است، اما تنش بر سر این موضوع در این اواخر بیش از هر وقت دیگر داغ شده است.

رئیس جمهور کرزی روز چهار شنبه در تماس تلیفونی با نواز شریف صدر اعظم پاکستان از ادامۀ حملات توپخانه یی پاکستان بر افغانستان ابراز نگرانی کرد. در همان روز سفیر پاکستان در کابل به همین خاطر در وزارت خارجۀ افغانستان احضار شد.

اما مقامات پاکستانی راکتباری بر روستا های مرزی در افغانستان را رد کرده می گویند که قوای نظامی آن کشور تنها محلاتی را آماج قرار می دهند که از آنجا ها بر نیرو های پاکستانی حمله می شود.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG