لینک های دسترسی

Breaking News

شریف: دشمن افغانستان، دشمن پاکستان است


لوی درستیز اردوی پاکستان از بهبود همکاری های نظامی و استخباراتی میان افغانستان و پاکستان ابراز خوشبینی کرد
لوی درستیز اردوی پاکستان از بهبود همکاری های نظامی و استخباراتی میان افغانستان و پاکستان ابراز خوشبینی کرد

راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان می گوید که همکاری های نظامی و استخباراتی افغانستان و پاکستان به ویژه در امتداد خط دیورند به گونۀ بی پیشینه بهبود یافته است.

آقای شریف همراه با رضوان اختر رئیس ادارۀ استخبارات پاکستان یا ISI برای دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی روز سه شنبه به کابل سفر کردند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که پیام های هر دو مقام نظامی و استخباراتی پاکستان مثبت و نشاندهندۀ تعهد اسلام آباد در اقدامات برای تامین صلح در افغانستان بود. اما در این خبرنامه آمده است که نتایج اقدامات مذکور در هفته های آینده روشن خواهد شد.

آقای شریف و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان ایجاد فضای اعتماد میان دو کشور را پس از تماس های اخیر مقام های افغانستان و پاکستان مثبت و خوب ارزیابی کردند.

عبدالله عبدالله نیز گفت که در این اواخر فضای اعتماد میان حکومت وحدت ملی افغانستان و پاکستان بهبود یافته است و باید از این فرصت استفادۀ خوب شود. او ابراز امیدواری کرد که فضای به وجود آمده بتواند جلو تهدید مشترک را بگیرد.

آقای عبدالله با اشاره به حملۀ گروهی طالبان بر پولیس در ولایت لوگر و انفجار در شهر لاهور پاکستان که منجر به تلفات پولیس شد، بر مقابلۀ هر دو کشور با تهدید مشترک دهشت افگنان تاکید کرد.

راحیل شریف به آقای عبدالله گفت "دشمن افغانستان، دشمن پاکستان است و [پاکستان] تا پایان بر ضد دهشت افگنی مبارزه خواهد کرد".

این در حالی است که شماری از رهبران جهادی افغان به ویژه عبد رب الرسول سیاف از سیاست خارجی حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و می گویند که تغییر ستراتیژیک در سیاست خارجی بدون مشوره با مردم، ناروا و جفا به حق ملت است.

شماری از کارشناسان نیز از سیاست خارجی حکومت وحدت ملی به ویژه در خصوص پاکستان انتقاد کرده می گویند که حکومت کنونی نمی تواند توازن را در روابط با کشور های همسایه نگهدارد.

احمد سعیدی، دیپلومات پیشین افغان در پاکستان می گوید که در سیاست خارجی افغانستان میان سعودی و ایران یا پاکستان و هند و یاهم چین و امریکا باید توازن برقرار شود، در غیر آن به گفتۀ وی پرداخت کنونی حکومت نه به سود بلکه به زیان افغانستان تمام می شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG