لینک های دسترسی

Breaking News

محمولۀ تجارتی تاجیکستان از طریق بندر غلام خان وارد پاکستان شد


بندر غلام خان
بندر غلام خان

نخستین محمولۀ کالاهای تجارتی تاجیکستان که قرار است به بندر کراچی پاکستان منتقل شود، از طریق بندر غلام خان در ولایت خوست وارد پاکستان شد.

انور تنی، یکی از تاجران ولایت خوست روز چهارشنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) به صدای امریکا گفت که این نخستین محمولۀ تجارتی یک کشور آسیای مرکزی است که از طریق بندر غلام خان وارد پاکستان می‌شود.

آقای تنی به صدای امریکا گفت که این کاروان شامل ۱۲ لاری ذغال سنگ بود که به گفتۀ وی تاجران پاکستانی آن را از تاجیکستان خریداری کرده و تاجران خوست زمینۀ انتقال آن را به پاکستان فراهم کرده بودند.

مهمند کتوازی، والی خوست با استقبال از انتقال این کاروان از طریق بندر غلام خان به پاکستان گفت که این بندر کوتاه‌ترین راه تجارتی و ترانزیتی میان پاکستان و آسیای مرکزی است.

حدود دو ماه پیش نیز یک محمولۀ تجارتی پاکستان از طریق بندر غلام خان وارد افغانستان شده و سپس از طریق بندر حیرتان به تاجیکستان منتقل شد.

نواب امیرزی، رییس اتاق‌های تجارت و صنایع ولایت خوست به صدای امریکا گفت که باید از این داد و ستد تجارتی میان پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان نیز بهرۀ تجارتی بگیرد.

آقای امیرزی گفت: "اگر ما جغرافیای خود را در اختیار ترانزیت مال تجارتی پاکستان و تاجیکستان قرار می‌دهیم، باید در مقابل، پاکستان نیز برای آن اموال تجارتی ما که در بندر کراچی است و نیز برای انتقال صادرات مان به هند، جغرافیای خود را در اختیار تجار افغان قرار دهد."

مقام‌های افغان و پاکستانی و تاجران و سرمایه گذاران دو کشور، بندر غلام خان را نه تنها مسیر عمدۀ تجارتی و ترانزیتی میان خوست و وزیرستان پنداشته بلکه آن را گذرگاه مهم میان پاکستان و آسیای مرکزی عنوان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG