لینک های دسترسی

Breaking News

دور دوم گفتگوهای صلح در چین برگزار می شود – منبع


هیأت طالبان را در دور دوم مذاکرات، دفتر آن گروه در قطر انتخاب کرده است
هیأت طالبان را در دور دوم مذاکرات، دفتر آن گروه در قطر انتخاب کرده است

دور دوم مذاکرات صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و اعضای گروه طالبان به تاریخ ۳۰ جولای در شهر ارومچی چین برگزار می شود.

یک مقام افغان که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا گفت که اینبار هیأت مذاکره کنندۀ افغان را حاجی عزیزالله دین محمد، عضو شورای عالی صلح افغانستان، رهبری می کند.

در دور نخست گفتگوها در پاکستان، از جانب حکومت افغانستان حاجی دین محمد، حکمت خلیل کرزی، انجنیر محمد عاصم، محمد ناطقی، فیض الله ذکی و اسدالله سعادتی نیز حضور داشتند.

گزارش تلویزیون آشنا در مورد دور دوم گفتگوهای صلح
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00

حاجی عزیزالله دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که در این دور گفتگوها مباحث جدی از جمله اعتماد سازی، توقف یا فروکاستن آتش جنگ به بحث گرفته خواهد شد.

آقای دین محمد پس از دور نخست گفتگوهای رودررو با طالبان به تلویزیون آشنا صدای امریکا گفته بود که زمان و مکان برگزاری دور دوم مذاکرات مشخص نیست، اما افزود که ممکن هیأت شرکت کنندۀ حکومت در دور نخست مذاکرات، در دور دوم نیز شرکت داشته باشد.

مولوی سید محمد اکبر آغا یکی از اعضای پیشین گروه طالبان و رئیس شورای نجات افغانستان به صدای امریکا گفت که اینبار صلاحیت گزینش هیأت مذاکره کنندۀ طالبان به دفتر آن گروه در قطر سپرده شده است.

به گفتۀ این مقام پیشین طالبان در دور دوم گفتگوها از جانب طالبان طیب آغا، مولوی شهاب الدین دلاور، عباس ستانکزی شرکت می کنند. او افزود که اعضای شورای کویته نیز در نشست ارومچی شرکت خواهند داشت.

از سوی دیگر، محمد ناطقی عضو هیأت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان در نشست مری گفت که در دور دوم گفتگوهای صلح بر فهرست موضوعات مشخص گفتگو می شود.

در کنار اعتماد سازی، توقف یا فروکش کردن جنگ شاید در این دور مسایل دیگری نیز بحث شود تا روند مذاکرات را تسریع بخشد. همچنان گفته می شود که در این دور در مورد دلایل جنگ نیز صحبت شود.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت در افغانستان، رئیس جمهور محمد اشرف غنی به گونۀ ویژه به گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت تمرکز کرده و همواره بر نقش پاکستان در این زمینه تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG