لینک های دسترسی

Breaking News

قصرسفید از مذاکرات صلح افغانستان در پاکستان استقبال کرد


قصر سفید از تلاشهای پاکستان برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان ستایش کرد
قصر سفید از تلاشهای پاکستان برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان ستایش کرد

ایالات متحده امریکا از مذاکرات روان میان نمایندگان حکومت افغانستان و اعضای گروه طالبان استقبال کرد و آن را گام مهم در راستای پیشبرد مذاکرات صلح در افغانستان خواند.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید گفت که ایالات متحده، حکومت افغانستان را به خاطر اولویت دهی به تلاش های صلح و مفاهمه با طالبان ستایش می کند. آقای ارنست به روز سه شنبه همچنان گفت که تلاش های مهم پاکستان برای میزبانی این مذاکرات درخور ستایش است.

این در حالی است که یک هیات افغان به ریاست حکمت کرزی معین وزارت خارجۀ افغانستان برای مذاکره با طالبان وارد اسلام آباد مرکز پاکستان شده است. این مذاکرات دو روز – سه شنبه و چهار شنبه – ادامه خواهد یافت.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که شورای عالی صلح افغانستان، ریاست این مذاکرات را به عهده دارد.

هیات مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان به شمول آقای حکمت کرزی مرکب از چهار نفر است که دین محمد عضو شورای عالی صلح نیز عضویت آن را دارد.

گفته می شود که ملا عبدالجلیل معین پیشین وزارت خارجۀ افغانستان در رژیم طالبان ریاست اعضای آن گروه را در این مذاکرات به عهده دارد، اما ذبیح الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در این مورد ابراز بی اطلاعی کرده است.

اجندای مذاکرات

تا کنون در مورد اجندای این مذاکرات جزئیاتی ارایه نشده است، اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه شماری از کارشناسان سیاسی و نمایندگان رسانه ها را در ارگ دعوت کرده بود تا در مورد تلاش های جاری صلح با آنان صحبت کند.

آقای غنی به گونۀ آشکارا در مورد نشست اسلام آباد چیزی نگفت، اما افزود که در مذاکرات مقدماتی صلح دو طرف بحث می کنند که چگونه بر یک دیگر اعتماد کنند، مسایل مهم شامل اجندای مذاکرات شود و این تماس ها ادامه یابد.

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که مذاکرات صلح به ریاست افغانها و بین افغانها صورت خواهد گرفت.

آقای غنی گفته است که کشور های منطقه در مورد صلح در افغانستان همصدا بوده و استقرار صلح را در آن کشور ضروری می پندارند.

پیش از این نیز شماری از مقام های افغان و نمایندگان طالب در مورد مذاکرات صلح دیدار هایی داشته اند اما در یک دهۀ گذشته، این نخستین بار است که مقام های افغان و نمایندگان طالبان با هم رو در رو دیدار می کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG