لینک های دسترسی

Breaking News

پیش‌نویس توافق صلح با حزب اسلامی نهایی شد


چانه‌زنی ها در مورد متن توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی از سه و نیم ماه به اینسو جریان داشت
چانه‌زنی ها در مورد متن توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی از سه و نیم ماه به اینسو جریان داشت

در حالیکه ریاست اجرائیۀ حکومت افغانستان ملاحظات خود را در مورد پیش‌نویس توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار "حل و نهایی" کرده است، شورای عالی صلح افغانستان از امضای این سند میان حزب اسلام و حکومت افغانستان در آیندۀ نزدیک خبر داده است.

چانه زنی در مورد متن توافق‌نامۀ صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان کم و بیش از سه و نیم ماه به اینسو ادامه داشت، اما در یک هفتۀ اخیر سخن‌ها در مورد نهایی‌شدن این پیش‌نویس بیشتر از پیش شدت یافته است.

قرار بود که پیش‌نویس توافق‌نامۀ صلح در هفته گذشته نهایی گردد؛ اما به دلایل برخی ملاحظات ریاست اجرائیۀ افغانستان، این سند نهایی نشد.

اینک به گفتۀ جاوید فیصل سخنگوی ریاست اجرائیۀ افغانستان پیش‌نویس توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی، نهایی شده و قرار است به زودی امضا شود.

در همین حال مقام‌های شورای عالی صلح گفته اند که اجماع کامل در مورد مسودۀ توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار موجود است.

ولی نعیمی رئیس دفتر پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، در صحبت با صدای امریکا گفت که تمام آماده‌گی‌ها برای امضای این توافق‌نامه روی دست گرفته شده و به زودترین فرصت این مسأله نهایی می‌شود.

آقای نعیمی از ارائه جزییات در مورد زمان آمدن گلبدین حکمتیار به کابل و چگونگی امضای این توافق‌نامه خودداری کرد، اما گفت که قرار بود این توافق‌نامه پیش از عید به امضا برسد؛ ولی به سبب ملاحظاتی جزیی به تعلیق افتاد.

در همین حال امروز در کابل، مردم ولایت وردک طی نشستی، از گفتگوهای صلح و امضای توافق‌نامۀ صلح میان حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان اعلام حمایت کردند.

فاروق وردک وزیر پیشین معارف در این نشست گفت: "امروز که یک محور بزرگ جنگ و جدال و مخالف سیاسی، جنگ را رها می‌کند مخالفت سیاسی را رها می‌کند و به موافقت سیاسی می‌آید این مسأله طبعأ ضعف های داخلی ما را کم می‌سازد و به قوت های داخلی می‌افزاید. ما برایش خوش آمدید می‌گویم."

در مورد امضای موافقتنامۀ صلح میان حکومت و حزب اسلامی، احزاب سیاسی دیدگاه‌های گوناگونی بیان کرده اند. حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال از امضای آن حمایت کرده است؛ ولی عبد رب الرسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی و عضو شورای حراست و ثبات افغانستان گفته است به شدت مخالف صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار است.

XS
SM
MD
LG