لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مورد مربیان "سفید پوست" در صفوف طالبان تحقیق می‌کند


باشندگان محلی در هلمند مدعی اند که روس‌ها را در صفوف طالبان دیده اند
باشندگان محلی در هلمند مدعی اند که روس‌ها را در صفوف طالبان دیده اند

پس از آنکه گزارش‌هایی در مورد حضور افراد خارجی، احتمالاً روس ها، در صفوف طالبان در برخی ولسوالی‌های ولایت هلمند نشر شد، حیات الله حیات والی هلمند گفته است که تحقیقات جدی در این مورد آغاز شده است.

گزارش‌های کشفی به گفتۀ آقای حیات گویای آن است که این افراد خارجی که در ولسوالی های موسی قلعه، سنگین، باباجی و گرمسیر دیده شده اند، سفید پوست بوده و به زبان خارجی صحبت می کنند که به گمان برخی مردم، ممکن "روسی" باشند.

والی هلمند گفت که اکنون امنیت ملی سرگرم کار و تحقیق در این مورد است تا تثبیت شود که این افراد در صفوف طالبان چی می‌کنند و کی‌ها اند.

در همین حال، عبدالرازق ولسوالی کجکی ولایت هلمند نیز از حضور خارجیان در میان طالبان خبر داده می‌گوید که شمار این افراد رو به افزایش است.

باشندگان ولسوالی‌های شمالی هلمند ادعا دارند که روس‌ها را با طالبان دیده اند که از کمره‌های نظارتی بند کجکی عکسبرداری می‌کردند، اما تا اکنون این ادعا رسماً تایید نشده است.

پیش از این، غلام فاروق سنگری، قوماندان امنیۀ ارزگان به صدای امریکا گفته بود که در شماری از ولسوالی های آن ولایت، به ویژه در ساحات زیر ادارۀ طالبان، یک تعداد شهروندان روس با لباس داکتر دیده شده اند.

چندین مقام امریکایی به شمول جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی، روسیه را به فراهم آوری حمایت مالی و تجهیزات جنگی به طالبان متهم کرده اند. سفارت روسیه در کابل به محض پخش این گزارش‌ها، تماس با طالبان را تایید اما فراهم آوری حمایت به آن گروه را رد کرده است.

این در حالی است که ۳۰۰ سرباز امریکایی برای آموزش، مشاورت و نیز فراهم آوری حمایت هوایی به قوای افغان، در هلمند مستقر شده است.

ولسوالی‌های نوزاد، موسی قلعه، سنگین، باغران و کجکی ساحاتی است که مخالفان مسلح دولت افغانستان در آن حضور و نفوذ گسترده دارند. حضور جنگجویان خارجی در ساحات زیر نفوذ طالبان معمول است، اما این نخستین بار است که از موجودیت روس‌ها در صفوف طالبان خبر داده می شود.

XS
SM
MD
LG