لینک های دسترسی

Breaking News

پروازهای مستقیم بین چین و افغانستان از سرگرفته شد - طالبان


وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گوید که پروازهای مستقیم میان افغانستان و چین پس از سه سال وقفه دوباره آغاز شد و این وزارتخانه امیدوار است که ازسرگیری پروازها به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی دوجانبه کمک خواهد کرد.

نخستین پرواز هفته‌وار روز چهارشنبه ۲۴ می (سوم جوزا) از کابل به اورومچی مرکز ولایت شین‌ژیانگ چین توسط یک طیاره شرکت آریانا انجام شد. پروازها بین چین و افغانستان پس از شیوع همه‌گیری کووید۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ متوقف شده بود.

غلام جیلانی وفا، معاون وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان در میدان هوایی کابل در جمع از خبرنگاران از سرگیری خدمات هوایی را استقبال کرد.

آقای وفا گفت: این پروازها مستقیماً بر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری بین امارت اسلامی افغانستان و چین تأثیر می‌گذارد.

چین پس از تسلط دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱، تعاملات خود به حاکمان فعلی افغانستان را افزایش داده است.

وانگ یو، سفیر چین در کابل روز سه‌شنبه در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجهٔ حکومت طالبان گفت که بیجینگ "روابط عادی خود را با افغانستان حفظ کرده و مایل است آن را تقویت کند."

دفتر متقی گفته است که این دپلومات چینی تعهد کرده است که کشورش صادرات افغانستان به چین را افزایش دهد و "کار مقدماتی" بر معدن مس عینک را که از بزرگترین ذخایر مس افغانستان است، تسریع بخشد.

پیش از این وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان از علاقمندی شرکت چینی موسوم به (Gochin) برای سرمایه‌گذاری در معادن لیتیم افغانستان خبر داده بود.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که نمایندۀ این شرکت با شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان، در کابل دیدار کرده و این شرکت می‌خواهد تا "ده میلیارد دالر را روی معادن لیتم افغانستان سرمایه‌گذاری" کند.

افغانستان سرشار از معادن آهن، مس، لیتیوم، طلا، سنگ‌های قیمتی و منابع هیدروکاربنی به ارزش تخمین شدهٔ یک تریلیون دالر می‌باشد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزرای حکومت طالبان و وانگ یو در ماه جنوری مشترکاً از قرارداد استخراج نفت از دریای آمو برای ۲۵ سال آینده با یک شرکت چینی خبر دادند.

به گفته مقامات طالبان، این قرارداد حدود ۵۴۰ میلیون دالر سرمایه گذاری چینی را به همراه خواهد داشت و حدود سه هزار شغل ایجاد می‌کند.

شین گنگ، وزیر خارجهٔ چین در اوایل ماه می طی نشست سه جانبه با طالبان و پاکستان در اسلام‌آباد با گسترش طرح جهانی ''یک کمربند- یک راه'' چین به افغانستان موافقت کرد.

چین در ازای گسترش اقتصادی، از طالبان می‌خواهند تا از گسترش افراط گرایی از افغانستان به شین‌ژیانگ و فراتر از آن جلوگیری کرده و مصوونیت و امنیت اتباع چینی را تضمین کنند.

بیجینگ از مدت‌ها مدعی است که افراط‌گرایان مرتبط با جنبش اسلامی ترکستان شرقی مخالف چین از پناهگاه‌های در خاک افغانستان برای ایجاد تروریزم فرامرزی استفاده می‌کنند. اما طالبان همواره این ادعا را رد کرده و گفته اند که به هیچ کس اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

XS
SM
MD
LG